رشد دو درصدی قیمت مسکن در دی ماه نشانه عدل که پیش‌بینی‌ها درباره حرکت بازار به سمت استحکام صحیح بوده و چشمداشت می‌رود افزایش قیمت مسکن جهش سنه 97 را نداشته باشد. ولی  افزایش اجاره منزل در سال 98 با توجه به تجربه بازار و تورم بها ملک به اعتقاد کارشناسان بعید از چشمداشت نیست.

اجاره آپارتمان

به گزارش گاهنامه دلتا، تفاوت بازار رهن و اجاره با خرید و فروش در این است که متقاضی مسکن  به هرحال ملزم به تهیه آن  است و باید براساس رفتار طرف عرضه عمل کند. به ذکر سایر دربایستن به مسکن وقتی از طریق خرید تامین نشود، درخواست کننده ناگزیر به رهن و اجاره بدن می دهد.


افزایش ۲۰ درصدی اجاره خانه در سال ۹۸


نکته نگران کننده در مورد بازار کرایه در سنه آینده این است که ارزش‌گذاری ملک برای اجاره از ساز و پیشه عرفی خویش خارج شده و این مالک است که  قیمت‎گذاری می‌کند. علت این فرمایش هم افزایش 90 درصدی بها مسکن طی یک سنه است که باعث شده بها ملک از بهار لغایت تابستان 97 به صورت ماهانه افزایش یابد.

سجاد میرزا زاده، سرپرست اجاره آژانس املاک 850 دلتا در پذیرش به این پرسش که بازار اجاره در سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت گفت: راستی بازار کرایه این است که، اجاره خانه در هر سنه تحت هر شرایطی افزایش می‌یابد. از این رو افزایش کرایه منزل در سال 98 به چهره قبل فرض پیش بینی می‎شود. این افزایش هم با این موضوع که بازار خرید و فروش در راه استوار قرار دارد ، مربوط نمی‎شود .

اجاره آپارتمان

وی با ذکر اینکه افزایش  15 لغایت 20 درصدی اجاره منزل به صورت عادی در سال آینده قابل پیش‌بینی است گفت: نمی‌توان چشمداشت داشت که مالکان تورم را نادیده بگیرند. البته در موارد خاص استثناء‌هایی هم وجود دارد اما،فضای کلی بازار کرایه به سمت افزایش قیمت جنبش خواهد کرد.


کوچ مستاجران به مناطق جنوبی جدی است


مدیر پیمان نامه رهن و اجاره آژانس املاک 850 دلتا افزود: این قانون نانوشته به حدی در روابط مالک و مستاجر حاکم است که حتی بعضی مالکان اگر در فصل زمستان، منزل خالی داشته باشند، از خیر کرایه دادن بدون بشمارآوردن تورم سنه آینده می‌گذرند و خانه را الی بهار و تابستان سال آینده خالی نگه می‌دارند لغایت از افزایش اجاره خانه در سنه 98 بهره مند شوند.

میرزا زاده با ذکر اینکه در کرایه منزل پارامترهای مختلفی نظیر دسترسی به محل شغل یا محل تحصیل فرزندان مورد توجه مستاجران  قرار می‌گیرد افزود: در شرایط عادی جابه‎جایی در بازار کرایه به سود مستاجران نیست. چراکه تفاوت قیمت  واحدهای مشابه چندان بسیار نیست و نظر به اینکه هزینه‌های جابه‎جایی، فرسایش وسائل و موضوعاتی از این قبیل افزایش یافته، قراردادها بیشتر به سمت تمدید گرایش یافته است.

خرید و فروش آپارتمان

وی در استجابت به این پرسش که بعضی بررسی‌های میدانی حاکی از کوچ مستاجران از مناطق شمال شهر به مرکز و جنوبی است گفت: متاسفانه این اتفاق در حال روی دادن است و ما در بازار کاملا با آن رو به رو هستیم. البته امیدواریم که شرایط اقتصادی در سال آینده بهتر شود الی اتباع و فعالان بازار مسکن، در فضایی پسندیده تر اقدام به معامله کنند.