مجله ای برای عموم مردم در مورد موضوعات گوناگون که با آن روبه رو هستند و نیاز به راهنمایی دارند.

۱۸ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

نحوه افزایش طول کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟


کابل شبکه یا کابل به هم تابیده به کابلهایی اطلاق می شود که از ان برای انتقال دیجیتال اطلاعات کاربرد کرد. این کابلها انواع زیاد متفاوتی دارند که در این مطلب بیشتر با آنها اشنا می شویم.



نحوه افزایش طول کابل شبکه


مشخصات کلی


هر کابل به هم تابیده از هشت سیم برپایی شده که برای کاهش تاثیرات نویز بر روی آنها به صورت دو به دو به هم تابیده شده اند. حداکثر درازا سگمنت هر کابل به شبکه 100 متر است. 

رنگ سیم های کابل به چهره زیر است: 

سفید سبز – سبز – سفید نارنجی – نارنجی – سفید آبی – آبی – سفید قهوه ای – قهوه ای


دسته بندی کابل های شبکه طبق فرکانس


از انجایی که میزان فرکانس قابل حمایت در گونه ها کابل شبکه متفاوت است، حجم اطلاعات قابل انتقال نیز متفاوت خواهد بود. برای دسته بندی کابلهای شبکه طبق فرکانس از گروه ها یا Catagoryها استفاده می شود که در فرم همگانی آنها را با CAT می شناسند.

  • CAT-3: این کابل بیشینه از بسامد 10 مگاهرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال الی 10Mbps را برای آن فراهم می آورد. امروزه با توجه به محدودیت زیاد حجم قابل انتقال بدست این کابل استفاده از آن منسوخ شده است.
  • CAT-5: این کابل بیشینه از فرکانس 100مگا هرتزی حمایت می کند که امکان انتقال اطلاعات تا 100Mbps را برای آن فراهم می کند.
  • CAT-6: در نخست فرکانس قابل حمایت این کابلها الی 250مگا هرتز بود ولی با شناسایی ذیل گردآور های جدید این کابل ها با عنوان CAT-6e و CAT-6a، امکان پشتیبانی از بیشینه بسامد انتقال 500 تا 650 مگا هرتز نیز فراهم شد.
  • CAT-7: این کابل حداکثر از بسامد 600مگا هرتزی حمایت می کند که امکان انتقال اطلاعات لغایت 10Gbps را برای آن فراهم می کند.


انواع کابل شبکه از عقیده نوع محافظ


پوشش یا نگهبان نقش مهمی در نگهداری گونه ها کابل دارد. کابلهای شبکه گونه ها بسیار متفاوتی از عقیده گونه نگهبان دارند اما رایجترین آنها عبارتند از:

  1. کابل UTP: کابل شبکه بدون غلاف محافظ
  2. کابل STP: کابل شبکه دارای غلاف محافظ
  3. کابل S-UTP: کابل شبکه روکش دار بدون غلاف محافظ
  4. کابل U-FTP: کابل شبکه با فویل نگهبان برای سیم ها
  5. کابل SFTP: کابل شبکه دارای غلاف نگهبان و روکش رز ورقی


کابلهای شبکه در سیستم های مداربسته


در سیستم های مداربسته معمولا طیف محدودی از کابل شبکه مورد کاربرد قرار می گیرد. برای محیطهای داخلی و اداری معمولا از کابل CAT-6 UTP و برای محیطهای بیرونی یا مسیرهای کمی طولانی و یا مسیرهایی که امکان ضربه خوردن به کابل هستی دارد از کابل CAT-6 SFTP کاربرد می شود. 



نحوه افزایش طول کابل شبکه


افزایش دهنده طول کابل شبکه 


افزایش دهنده طول کابل شبکه یا POE Exender وسیله ایست که امکان کابلکشی شبکه برای طول های بیش از 100 متر را برای شما میسر می کند. 


محدودیت کابل کشی شبکه


همانطور که احتمالا می دانید کابل کشی شبکه های شبکه CAT6 دارای محدودیت طول الی 100 متر است. این محدودیت درازا 100متر برای پیرامون های استاندارد با درصد نویز محیطی زیر و کابل با کیفیت بالا تعریف شده، در صورتی که کیفیت کابل شما پایین باشد یا نویز الکترومغناطیسی زیادی در پیرامون وجود داشته باشد شدنی است متراژ مجاز کابل کشی از این مقدار به مراتب کمتر شود. 


راه حل ها


راه حل های مختلفی برای افزایش درازا کابل کشی در شبکه های کامپیوتری باره استفاده پیمان می گیرد:

  1. استفاده از سوئیچ در میانه راه: استفاده از سوئیچ میتواند طول کابل کشی شما را افزایش دهد. این افزایش نهایتا میتواند تا 5 سوئیچ متصل به هم را پوشش دهد که طول کابل کشی شما را در بهترین حال به 500 متر خواهد رساند. به کارگیری سوئیچ یک عیب کبیر دارد و آن هم بیچارگی به هستی برق در محل نصب سوئیچ خواهد بود. اگر مسیر کابل در یک لوله یا کانال باشد نصب سوئیچ برای تقویت سیگنال بسیار سخت خواهد بود.
  2. استفاده از روش های سایر انتقال شبکه مشابه فیبر یا آنتن: این طریق بهترین جایگزین برای مسیرهای طولانی تر از 500 مترخواهد بود. چنانچه مسیر شما بیش از 500 متر درازا داشته باشد فقط گذرگاه حل، استفاده از فیبر نوری یا آنتن رادیویی برای انتقال اطلاعات خواهد بود.
  3. استفاده از افزایش دهنده کابل: افزایش دهنده های طول کابل فقط در سیستم های POE کار می کنند. این دستگاه ها از طریق تغذیه POE موجود در کابل تغذیه می شوند و اطلاعات را تقویت می کنند. در بهترین حالت می نا از 5 افزایش دهنده بهره‌گیری کرد که درازا کابل را سرانجام به 500 متر خواهد رساند.


نحوه افزایش طول کابل شبکه


مشخصات افزایش دهنده های درازا کابل شبکه


افزایش دهنده های درازا کابل تجهیزات زیاد ساده و کوچکی هستند که میتوانند کمک زیادی به شما در طراحی یا اجرای سیستم مداربسته کنند. این دستگاه ها نیازی به تغذیه بیگانه ندارد و از طریق برق POE موجود در کابل شبکه تغذیه می شوند، پس پروا داشته باشید که استفاده از آنها در شبکه های غیر POE بی هوده است. 

این دستگاه ها معمولا برای محیطهای درونی طراحی شده اند بعد در چهره نیاز به نصب آنها در محیط بیگانه از باکس مناسب کاربرد کنید تا دستگاه را از خطر نفوذ رطوبت و یگانه و غبار در امان دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

بهترین شهر برای خرید آپارتمان در حومه تهران

تردیدی نیست که قیمت خرید مسکن نسبت به سال‌های ماضی در بالاترین مرز خود قرار گرفته است. با گرانی مسکن بخشی از قشر متوسط که در شرف خرید منزل بودند، سایر امیدی به خرید ندارند. زیرا با سرمایه کنونی آن‌ها در مناطق بیست و دوگانه تهران نمی‌شود خانه‌ خرید. ولی با توجه به ذیل بودن بها زمین و خرج ساخت‌وساز حتی در بهترین فاز شهرک‌‌های حومه تهران، هنوز می‌توان به خرید آپارتمان در حومه تهران امید بست.


در کدام مناطق حومه طهران خانه ارزان‌تر است؟


طی سال‌ها به تدریج شهرک‌های حومه طهران رشد کردند و اشاعه یافتند. امروزه این شهرک‌ها امکانات لازم برای یک زندگی راحت را دارند و برای سکونت پسندیده هستند. قبل از هر چیز ابتدا به‌اختصار این شهرها را شناسایی می‌کنیم و پس به شرایط خرید آپارتمان در شهرک‌های حومه طهران می‌پردازیم. مبالغی که اعلام می‌شوند عمدتا مربوط به آگهی‌های خریدوفروش خانه در شهرک‌های حومه تهران هستند که سامانه‌های هوشمند خرید منزل آن‌ها را برای خرید آپارتمان در خرداد 98 به‌روز کرده‌اند.


  • بومهن
  • پردیس
  • اندیشه
  • رودهن
  • کهریزک
  • پرند
  • دماوند


بهترین شهر برای خرید آپارتمان در حومه تهران


بومهن


بومهن بهترین فاز شهرستان پردیس به‌شمار می‌آید و در 54 کیلومتری شمال شرقی طهران واقع شده است. اگر از جاده تهران به دماوند گذشته باشید، حتما روستای سرسبز بومهن را دیده‌اید.


بومهن یگانه از شهرک‌های حومه تهران است که به خوش‌آب‌وهوایی شهرت دارد. شهرک کشاورز و شهرک طلاییه جزو شهرک‌هایی هستند که در بومهن رشد و گسترش یافته‌اند.


در ماضی عمده خانه‌هایی که در بومهن ساخته می‌شد، ویلایی بودند. آب‌وهوای معتدل و خنک باعث رونق ویلاسازی در این شهرک شده بود. ولی روزبه‌روز بر تعداد آپارتمان‌های آن افزوده می‌شود.


مجموعه عواملی از آنگونه آب‌وهوای خوش، خلوتی و ارزان بودن بها زمین و خرج ساخت‌وساز باعث شده است که اخیرا بازار خرید آپارتمان در این منطقه رونق بگیرد.


واقعیت این است که در مقام مقایسه، بها زمین و خرج ساخت‌وساز در بومهن با دویی زیادی کمتر از طهران است. این ویژگی‌ها برای متقاضیان خرید آپارتمان در حومه تهران دلیل و مشوق بزرگواری محسوب می‌شود.


در خرداد 98 برای خرید یک آپارتمان تک خوابه بازسازی‌شده 50 متری در بومهن باید 175000000 تومان هزینه کنید. ولی اگر به‌دنبال آپارتمان بزرگ‌تر با شمار خواب‌های اغلب هستید، بدانید که یک آپارتمان 65 متری دو خوابه را در بومهن می‌توانید به بها 200000000 تومان بخرید که با قیمت‌های طهران قابل مقایسه نیست. حتی یک آپارتمان 100 متری دو خوابه در بومهن 295000000  بها دارد که در بعضی مناطق طهران می‌شود با آن فقط یک منزل 50 متری خرید!


پردیس


یکی از جدیدترین شهرک‌های حومه تهران پردیس است که در 17 کیلومتری شمال شرق طهران پیمان گرفته است. خاصیت بزرگ پردیس این است که به تهران زیاد  نزدیک  است و افرادی که مجبور هستند هرروز به طهران رفت‌وآمد کنند، ترجیح می‌دهند در پردیس خانه بخرند.


شهرک‌های حومه تهران خاصیت بارزشان این است که ضمن تقریبا  بودن به پایتخت، در آن‌ها اثری از آلودگی و ترافیک آزاردهنده طهران نیست. البته هزینه ساخت‌وساز و بها زمین و منزل هم در این مناطق قطعا کمتر از طهران است و این به محبوبیت شهرک‌های حومه تهران می‌افزاید.


یک آپارتمان دوخوابه 100 متری نوساز را در پردیس با 380 میلیون تومان می‌توان خرید. در ضمن برای خرید یک آپارتمان دوخوابه نورگیر در بهترین فاز پردیس (فاز یک) با 500 میلیون تومان می‌توانید صاحب‌خانه شوید.


البته کسانی که در خرداد 98 آپارتمان‌های ارزان‌قیمت‌تری می‌خواهند هم در پردیس امکان خانه‌دار شدن دارند. مثلا یک خانه 87 متری دو خوابه نوساز را می‌توان با 280000000 میلیون تومان خرید.



بهترین شهر برای خرید آپارتمان در حومه تهران


اندیشه


از جمله سایر گزینه‌های خرید آپارتمان در حومه طهران شهرک فکر است. این شهرک در مرکز شهرستان شهریار واقع شده است. دسترسی اندیشه به تهران، شهریار و کرج زیاد خوب است و گرد از ویژگی‌های آن به‌شمار می‌آید.


قیمت زمین و هزینه‌ ساخت‌وساز در اندیشه کمتر از تهران است. به همین دلیل دسته عمده‌ای از متقاضیان خرید آپارتمان در حومه تهران حتما به خرید آپارتمان در اندیشه اندیشه می‌کنند. ضمن این‌که به سبب رونق ساخت‌وساز آپارتمان و کوچ برخی از تهرانی‌ها به این شهرک، در سال‌های تازه امکانات شهری و رفاهی احسان برای آن به‌وجود آمده است.


فاز یک اندیشه بهترین فاز فکر محسوب می‌شود که نسبت به فازهای سایر قیمت زمین در آن قدری اغلب است. فاز دو هم کم و بیش به همین میزان برای خرید آپارتمان محبوب و گران‌تر است. اگر از اهالی  سوال شود که بهترین فاز فکر کدام است، قطعا از فاز یک و فاز دو اسم می‌برند.


در خرداد 98 بها یک منزل 80 متری دو خوابه در بهترین فاز فکر (فاز یک) به بها 446 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.


اما در بهترین فاز فکر آپارتمان ارزان‌تری هم می‌توان خرید. در خرداد 98 برای خرید یک آپارتمان 47 متری یک خوابه کافی است 222 میلیون تومان داشته باشید لغایت در یک برزن خوب صاحب یک آپارتمان نقلی اخیرالتأسیس شوید.


رودهن


از سایر شهرک‌های حومه طهران رودهن است که طبیعت ویژه آن مایه شده است بسیاری از متقاضیان خرید آپارتمان در حومه طهران سراغ آپارتمان‌های رودهن را بگیرند.


رودهن شهر زیبایی است که در دره‌ای سرسبز قرار دارد. اما به انگیزه پایین بودن بها زمین و پسندیده بودن هزینه ساخت‌وساز آپارتمان‌هایی هم در آن ساخته شده است. در پی رونق ساختمان‌سازی و آپارتمان‌سازی جمعیت زیادی به رودهن کوچیده‌اند و به دنبال آن امکانات رفاهی و شهری به‌وجود آمده است.


میان شهرک‌های حومه طهران و در سنجش با شهرک‌هایی مشابه اندیشه رودهن با بیش از 300 سنه قدمت، جزو قدیمی‌ترین آن‌ها شناخته می‌شود. البته ناگفته نماند که به همین ترتیب بها زمین و هزینه ساخت‌وساز در بومهن هم به نسبت به دیگر شهرک‌های حومه طهران بالاتر است. گرچه هنوز از قیمت‌های تهران فاصله معقولی دارد.


طبق پسینیان اطلاعاتی که در دست است، الی اواخر زمستان 97 برای خرید یک آپارتمان دو خوابه 75 متری باید 203 میلیون تومان داشته باشید. در همین ماه‌ها یک آپارتمان دو خوابه 100 متری 190 میلیون تومان برای فروش اعلان شده است. ولی با قدری جست‌وجوی بیشتر، قیمت‌های کمتری را هم می‌توان یافت.


کهریزک


یکی دیگر از نزدیکترین شهرک‌های حومه طهران به تهران، کهریزک است که بیشتر با اسم آسایشگاه سالمندان سرشناس آن شناخته می‌شود. با وجود متروی خط یک سال‌ها است رفت‌وآمد از طهران به کهریزک به آسانی سپریدن می‌شود.


کهریزک از بخش‌های شهرستان ری در تقرب تهران است و به‌رغم فاصله‌ کمی که از پایتخت دارد، برای خرید آپارتمان در حومه طهران گزینه احسان به‌شمار می‌آید.‌ طی سال‌های تازه امکانات شهری احسان برای کهریزک ایجاد شده است و در کناره پایین بودن بها زمین و خرج ساخت‌وساز کمتر اتباع زیادی را به سمت خود کشانده است.


خانه‌های با متراژ پایین در این ناحیه با بها پایین هستی دارند. یک آپارتمان 45 متری یک خوابه در خرداد ماه 98، 105 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. وانگهی یک آپارتمان دو خوابه نوساز 464 میلیون تومان قیمت دارد. در آگهی‌های خریدوفروش ملک قیمت‌های اغلب و کمتر از این مقادیر هم یافت می‌شود.


بهترین شهر برای خرید آپارتمان در حومه تهران


پرند


در سال‌های گذشته با رشد مهاجرت از شهرهای سایر به پایتخت و قیمت گزاف خرید منزل در تهران، لزوم ساخت شهرک‌های حومه تهران بیش از قبل رخ نمود. پرند یکی از شهرک‌های حومه طهران است که بها زمین در آن زیاد ناچیز است و هزینه ساخت‌وساز هم پایین‌تر برآورد می‌شود. برآیند اینکه افرادی که منظور خرید آپارتمان در حومه طهران را دارند، می‌توانند روی خرید خانه در پرند حساب باز کنند. در پرند آرزوی داشتن خانه‌ای از آن خویش می‌تواند محقق شود.


پرند یک شهر نسبتا جدید به‌شمار می‌رود که به دلیل ارزان بودن بها زمین و بها آپارتمان از خرید منزل در آن استقبال شده است. اگر در خرداد 98 قصد خرید آپارتمان در حومه طهران را دارید، حتما قیمت‌ آپارتمان‌های پرند را هم رسیدگی کنید.


برای خرید یک آپارتمان 95 متری دو خوابی لازم است یک بودجه 220 میلیون تومانی داشته باشید. در ضمن اگر 700 میلیون تومان دارید، می‌توانید در پرند با آن یک آپارتمان 118 متری سه خوابه نوساز بخرید.


دماوند


آلودگی طهران حتی می‌تواند افرادی را که دستشان به دهانشان می‌رسد و توان خرید خانه در طهران را دارند، از پایتخت فراری بدهد. دماوند در حوزه کوه‌های دماوند از مناطق خوش‌آب‌وهوای  نزدیک  تهران است؛ با این تفاوت بزرگ که بها زمین در آن با قیمت‌های طهران قابل مقایسه نیست.


گیلاوند را بهترین فاز دماوند می‌دانند که آپارتمان‌هایش به بها مناسبی خریدوفروش می‌شوند. وانگهی هزینه ساخت‌وساز هم کمتر از هزینه ساخت در طهران تمام می‌شود. از همین رو کسانی که بعید خرید آپارتمان در تهران را خط کشیده‌اند، می‌توانند سراغ آپارتمان‌های دماوند بروند.


خرید آپارتمان در حومه طهران این مزیت را دارد که برای خانه‌های با متراژ بالا پولی زیاد کمتر از قیمت یک خانه بسیار کوچک می‌پردازید. در خرداد 98 در بهترین فاز دماوند (گیلاوند) می‌توانید با 258 میلیون تومان


یک آپارتمان دو خوابه 78 متری بخرید و در آن سکونت کنید. ارزان‌تر متعلق به هم شدنی است. مثلا یک آپارتمان دو خوابه 78 متری در دماوند 155 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.


هشتگرد


شهر هشتگرد گرد از شهرهای کرج محسوب می‌شود که در سال‌های بازپسین به دلیل نازل بودن بها زمین ساخت‌وساز گسترده‌ای در آن چهره گرفته است. ساخت آپارتمان‌های متعدد با متراژهای گوناگون برای رفع معضل مسکن در طهران سابقه‌ای طولانی دارد. اما امروزه با بهبود امکانات شهری، عده زیادی نسبت به خرید آپارتمان در هشتگرد راغب هستند.


قیمت خرید یک آپارتمان هشتاد متری در خرداد 98 در هشتگرد به بها 184 میلیون تومان اعلان شده است. در ضمن یک آپارتمان 100 متری را می‌توان به بها 600 میلیون تومان خرید. حتی بها آپارتمان‌های با متراژ بالاتر در هشتگرد نیز از قیمت تهران با ناسازگاری کمتر است؛ در بهار 98 برای خرید یک آپارتمان 4 خوابه 280 متری در هشتگرد باید 12 میلیارد تومان داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

محاسبه تبدیل رهن و اجاره

یکی از سوالاتی که کسان هنگام جستجوی خانه به ذهنشان می‌رسد، نحوه‌ تبدیل رهن و اجاره است. مثلا با آگاهی از بها یک خانه چطور می‌توان برآورد زد رهن کاملش چقدر است یا چطور می‌توان اجاره‌ خانه را به چهره منصفانه برای رهن به اتفاق با کرایه محاسبه کرد.


تخمین رهن کامل


بر بنیاد عرف کنونی موجود در بازار مسکن، رهن کامل یک خانه با پروا به مدت زمانی که از ساختش می‌گذرد بین یک ششم تا یک ربع بها فروش منزل محاسبه می‌شود. اگر خانه‌ اخیرالتأسیس باشد یک ربع و هرچه که عمر منزل بالاتر باشد، این ضریب به یک ششم کم و بیش می‎شود. اگر منزل نوساز باشد شدنی است مبلغ رهن برابر با یک ربع قیمت منزل نیز در نظر گرفته ‌شود.


محاسبه تبدیل رهن و اجاره


مثلا فرض کنید خانه‌ای 100 متری و اخیرالتأسیس در محله‌ای قرار دارد که قیمت خانه در آن برزن متری 3 میلیون تومان است. فلذا رهن کامل آن حدودا 75 میلیون تومان می‌شود. 75=4/(3*100)

حالا اگر عمر آن خانه مثلا حدود 10 سال باشد، رهن کاملش 50 میلیون می‌شود. 50=6/(3*100)


عرف بازار برای محاسبه رهن و اجاره


در بسیاری از موارد مالکان رغبت ندارند که خانه‌شان را رهن کامل بدهند و مدل رهن + اجاره را اغلب می‌پسندند. ولی از کجا بفهمیم کرایه و رهنی که مالک رهنمود کرده منصفانه است؟ طریق متداول برای محاسبه رهن و اجاره چیست؟

برای تبدیل رهن و کرایه در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان کرایه در عقیده گرفته می‌شود و یا   به ازای هر 10 میلیون تومان از مبلغ رهن  300 هزار تومان اجاره پرداخت شود. این عدد معمولا در اکثر مناطق یکسان است و مالکین و مستاجرین می‌توانند میلغ کرایه خانه را از راه این طریق تخمین بزنند. برای نمونه در نمونه‌ای که پیش از این ذکر کردیم، اگر فردی بخواهد منزل را اجاره‌ کامل کند (یعنی پولی بابت رهن ندهد)، تقریبا  باید ماهیانه 2 میلیون و 250 هزار تومان کرایه بپردازد. 2250000 = 30000 * 75


اما اگر مستاجر منظور داشته باشد مقداری پول پیش بپردازد باید مقدار ما‌به‌تفاوت پرداختی با رهن کامل را تبدیل به کرایه کند. برای روشن شدن قضیه باز هم به نمونه پیش بر‌می‌گردیم. فرض کنید مشتری بخواهد 25 میلیون تومان بابت رهن بپردازد. مابه‌تفاوت 25 میلیون با 75 میلیون (رهن کامل خانه)، 50 میلیون تومان است که باید این مبلغ را با همان فرمول به ازای هر یک میلیون 30 هزار تومان به اجاره تبدیل کرد. برآیند اینکه اجاره‌ ماهیانه‌ مشتری یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود (1500000 = 30000 * 50 ).



محاسبه تبدیل رهن و اجاره


به این ترتیب می‌توان فهمید اجاره‌ پیشنهادی مالک جای چانه زدن دارد یا نه. مثلا اگر در این نمونه مالک پیشنهاد 25 میلیون رهن و ماهانه 2 میلیون تومان اجاره را مطرح کرده باشد، با پروا به کشمکش مبلغ پیشنهادی با عرف بازار می‌توان کمی سر بها چانه زد.


چند نکته در محاسبه رهن و اجاره منزل و تبدیل آن‌ها به همدیگر


  • مبلغ یک میلیون تومان رهن و به ازای آن 30 هزار کرایه هر چند عرف کلی بازار است اما شدنی است این نرخ در مناطق و شهر‌های گوناگون تغییر کند.
  • برای محاسبه قیمت رهن کامل مبلغ کل آپارتمان را بر عددی بین بازه 4 الی 6 بسته به نوبنیاد بودن یا شمار سالی که آپارتمان احداث شده تقسیم می‌کنیم.
  • طبق ناحیه و امکانات باره عقیده عوامل متعددی برای قیمت رهن هر متر مربع از یک یکتا مسکونی مطالبه می‌شود، مثلا در مناطق مرفه‌تر بیشتر امکانات مورد نظر مستاجران قرار می‌گیرد و شدنی به ازای هر متر چهارگوش گاهی تا حدود 7 میلیون تومان رهن در خواست شود.



محاسبه تبدیل رهن و اجاره


چند نکته‌ مهم در تبدیل رهن و اجاره


  • هرچند مبناهایی که در این مطلب به آن اشاره شد عرف فعلی بازار است، ولی باید به این پروا داشته باشید که ممکن است این نسبت‌ها منطقه به ناحیه و شهر به شهر با هم تفاوت داشته باشد. مثلا شدنی است در محله‌های خوب، نرخ تبدیل رهن و اجاره به جای هر یک میلیون 30 هزار تومان، هر یک میلیون 35 هزار تومان باشد.
  • نکته‌ بعد این است که نرخ محاسبه رهن و اجاره به نرخ سود بانکی وابسته است. مثلا اگر نرخ هوده بانکی افزایش پیدا کند مالک با پروا به اینکه هوده بانکی دریافتی‌اش از خواباندن پول رهن در بانک اغلب می‌شود، می‌تواند نرخ تبدیل رهن و کرایه را بالاتر در عقیده بگیرد. فلذا افزایش یا کاهش سود بانکی بر افزایش یا کاهش نرخ تبدیل رهن و اجاره تاثیرگذار است.
  • در فرجام مدنظر داشته باشید گاهی اوقات شدنی است هرچقدر هم که چانه بزنید مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه‌ عرف بازار ناچیز نشود. در این صورت پایتان را در یک کفش نکنید که حتما باید اجاره یا رهن را لغایت عرف بازار تفریق دهید. گاهی اوقات شرایط شما یا خانه به گونه‌ای است که پرداخت مبلغی اغلب به چیزی که تحویل می‌گیرید می‌ارزد. پس همش به جز قیمت‌های معمول بازار، شرایط خودتان و ملک را هم در عقیده بگیرید.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

بهترین برند تشک در ایران

 بسیاری از افراد به انگیزه این که الی به حال تجربه ای در مقوله خرید تشک نداشته‌اند ممکن است با ابهامات و سوالات زیادی روبرو باشند. در این نوشتار کوشش می کنیم شما را برای برگزیدن بهترین برند تشک ارشاد کرده و پاسخی مناسب برای سوالات شما پیدا کنیم. اما اگر به بازار سری بزنید با مدل‌ها و برندهای مختلفی از کالای خواب مقابل خواهید شد.


انواع مختلف کالای خواب عبارتند از:

  • طبی
  •  فنری
  •  طبی و فنری
  •  بادی
  •  آبی
  • جک دار
  • تشک دونفره
 
بهترین برند تشک در ایران

خصوصیات یک تشک مناسب و خوب


  •  تشکی پسندیده است که از سطح بست بالاتر باشد و ارتفاع کمی نداشته باشد.
  • در هنگام خوابیدن بر روی آن دریافتن راحتی داشته باشید و دچار گرفتگی عضلات نشوید.
  • محصولی استاندارد است که فنری قوی داشته باشد و پارچه و دوخت و مواد داخلی آن از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.
  • کالای خوابی که خریداری می‌کنید باید از الیاف مناسب و طبیعی جاسازی شده باشد الی مایه برپایی آلرژی و حساسیت نشود.
  • سعی کنید محصولی را خریداری کنید که چند لایه و آستردار باشد لغایت به انگیزه استفاده مکرر و کثیف شدن بتوان آن را جایگزینی کرد.
  • پارچه محصول باید ضد آب، ضد عرق و ضد نفوذ حشرات باشد.
  • هنگام خرید خود پایه تخت ویژه را نیز خریداری کنید تا متناسب با سایز و اندازه تشکی باشد که خریداری کرده‌اید.
  • تشک خوب تکیه گاه مناسبی برای بدن است و حالت ستون فقرات را در همان چگونگی ایستاده نگه می دارد.
  • اندازه تشک باید متناسب با قد شما باشد. اگر تشک خیلی کوچک باشد، آرامش را از شما می گیرد.


نکات مهم اثناء خرید تشک


 اثناء خرید تشک‌های دو نفره چنانچه دوگانگی وزن زن و شوهر چیزی نزدیک ۱۸ کیلوگرم است به جای خرید تشکی دو نفره، دو تشک یک نفره خریداری کنید. پس از خرید آن را به مدت کمینه چهار ساعت در فضای مفتوح قرار دهید.
 در صورتی که به حرارت حساس هستید، از خرید تشک‌های فومی خودداری کنید. زیرا این مدل از تشک‌ها حرارت را در خویش نگه می‌دارند. برای افراد حساس به حرارت تشکی پسندیده است که الیاف آن جریان هوا را به راحتی از خویش عبور بدهد.
 تشک‌هایی را خریداری کنید که حاشیه آن‌ها حائز نوارها و کوک‌های درشت باشند. این محصولات عمر و دوامی طولانی‌تر دارند.
 تشکی خریداری کنید که نه سفت باشد و نه نرم و بتواند همگی کمان بدن را پر کند. همچنین به جنس پارچه و استقامت آن توجه داشته باشید.

چه وقت تشک را باید عوض کرد؟


  •  وقتی تشک صدا می دهد.
  • پس از خوابیدن روی تشک دانستن کمردرد می کنید، یا تن تان کوفته است.
  •  خستگی و خواب آلودگی در صبح، شدیدا از بست خواب خارج آمدن و کج خلق بودن اثر بدخوابی شما است.
  • اگر روی تشک تان فرورفتگی یا برجستگی می بینید، اثر سایش مواد داخل تشک است.
  • وقتی از خواب بیدار می شوید درد خفیفی را در کمر خود احساس می کنید.
  •  تشک مبتلا سائیدگی و پارگی های قابل دیدن است.

کدام برند تشک بهتر است؟


امروزه کارخانه‌هایی که اقدام به تولید گونه ها تشک می‌کنند همگی از استاندارد بالایی برخوردارند. کنترل کیفی در این شرکت‌ها اتمام می‌گیرد.
به طور معمول برندی که معروف‌تر است از کیفیت بالاتری هم برخوردار بوده و با خرید آن سلامت تن خود را تضمین خواهید کرد.
هر کمپانی تولیدی بر روی نکته و باره خاصی بیشترین تمرکز را دارد. به عنوان نمونه برخی شرکت‌های تولیدی به نما و طراحی محصولات خود اغلب اهمیت می‌دهند و سعی می کنند محصولات تولیدی شان ظاهری متناسب تر و مطلوب تر داشته باشد.

بهترین برند تشک در ایران

شرکتی دیگر در مقوله ی تولید تشک بچه موفق‌ تر بوده و همگی نکات قابل اهمیت و پروا را در زمینه ی سلامت کودکان در عقیده می گیرد.
شرکتی سایر تشک ارزان قیمت را روانه بازار می‌کند لغایت افرادی که به قیمت توجه دارند و به دنبال خریدی ارزان هستند، بتوانند محصولات باره بیچارگی خود را خریداری کنند.
معمولا با پروا به گونه برند و مارکی که می خرید، مبلغ را پرداخت می کنید. طبیعتا برای خرید تشک طبی از برندهای سرشناس باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
شرکت ها و تولیدکنندگان معروف به انگیزه استفاده از مواد مرغوب و درجه یک و کیفیت بالای تولیداتشان قیمت بالاتری را برای محصولات خویش تعیین می کنند. البته این به معنای نفی مدلهای ارزانتر در تولیدات این کارخانه ها نیست زیرا حتی در مدلهای سایر هم از بهترین گونه فنر و لایه بندی با استاندارد بالا بهره‌گیری می شود. لذا شما می توانید با در نظر دریافت بودجه خویش بهترین گونه تشک را گزینش و خرید خود را به راحتی و با اطمینان سپریدن دهید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

تعریف باکس تخت خواب و مزایای آن

باکس اریکه خواب نسل جدیدی از بست خواب است که ظاهری لوکس و نوین دارد و به تدریج جای اریکه خواب های کهن را می گیرد. باکس اریکه خواب به عنوان یک محصول جدید روز به روز از محبوبیت بیشتری در بین کسان پیدا می کند. این مدل از تخت خواب ها که از ترکیب اریکه خواب و تشک با روکشی از پارچه صحیح می شود جلوه قشنگ و بی نظیری را به اتاق خواب شما می دهد.



تعریف باکس تخت خواب و مزایای آن


باکس تخت خواب


باکس در واقع نوعی بست با اسکلت چوبی یا فلزی است که روکشی پارچه ای از جنس مخمل یا ژاکارد دارد و حائز طرحی قشنگ و شیک است.

این نوع بست ها به ۲ گونه ساده و جک دار دسته می شوند که مفتوح هم خود این باکس ها به دو طرح تاج دار و بدون تاج تقسیم بندی می شوند.


  1. باکس های ساده که با عنوان معمولی نیز شناخته می شود.
  2. باکس های گونه جک دار به گونه ای طراحی شده است که با به کارگیری آن در اطاق خواب یک فضای مخفی برای پیمان دادن وسایل خویش خواهید داشت.


طرح تاج دار باکس تخت خواب شکل و شمایلی مشابه تخت خواب های کهن دارد و در تقدیر تاج آن برای جذابیت بیشتر، از هنر لمسه کوبی بهره‌گیری شده است. در باکس تخت خواب تشک با تخت به نوع ای همخوانی دارد که به نظر می رسد دو تشک بر روی هم قرار گرفته اند.


پایه های این گونه از بست ها قابلیت چرخ دار شدن دارند و وزن بسیار کمتری نسبت به تخت های معمولی دارند.


مشخصات باکس یا اریکه چوبی با رویه پارچه


  •  پارچه سه لایه گردبافت نقش دوزی شده با اسفنج
  •  پایه چرخشی از پلاستیک فشرده
  •  اسکلت فلزی یا چوبی


تفاوت باکس و تختخواب در چیست؟


باکسها گونه ها مختلفی دارند که اسکلت آنها یا چوبی است و یا فلزی. باکس ها با روکش پارچه ای از جنس ژاکارد، چرم و یا مخمل پوشیده شده اند که ظاهر آنها را زیاد جذاب و قشنگ می کند.

همخوانی باکس و تشک به صورتی است که به نظر می رسد ۲ شماره تشک روی هم هستند.


مزایای باکس تخت


  1. از باکسها برای طراحی ساده و کلاسیک استفاده می شود.
  2. اکثر هتلها از گونه ها باکسها کاربرد می کنند.
  3. نسبت به تخت خواب قیمت بسیار پسندیده تری دارد.
  4. به این دلیل که سطح باکس ها کاملا صاف است وزن وارده روی کل سطح باکس پخش می شود و از دفرمه شدن تشک ممانعت می کند.
  5. استفاده از باکس تخت عمر متوسط تشک را ۳۰ لغایت ۴۰ درصد افزایش می دهد.
  6. باکس اریکه خواب ها دارای پایه‌ های گردشی هستند که جابجایی آنها را راحت‌تر می‌کند.
  7. به دلیل این که بست خواب های سنتی بعد از گذشت مدتی حائز مشکلاتی مثل فرسودگی، قیژ قیژ یا شکستگی بستر می شوند به کارگیری باکس تخت زیاد مقرون به صرفه تر است.


تعریف باکس تخت خواب و مزایای آن



در گذشته این بست ها در هتل ها بیشتر کاربرد داشت ولی امروزه در خانه ها نیز به انگیزه زیبایی و قیمت مناسب متعلق به بسیار کاربرد می‌شود. شما می توانید در کنار خرید باکس، تاج نیز برای آن خریداری کنید الی جلوه زیباتری به اتاق خواب خود ببخشید.

باکس ها در اندازه های مختلفی در قالب یک نفره و دونفره فرآوری می شوند.

توصیه می نماییم به جای به کارگیری باکس بست خواب های دونفره از دو شماره باکس خوشخواب یک نفره در کنار هم استفاده کنید.


تفاوت باکس اسکلت چوبی و فلزی


  • باکس های اسکلت چوبی و فلزی در قیمت، وزن و دوام تفاوت دارند. باکس های چوبی ارزان تر، وزین تر برای ترابری هستند و نسبت به باکس های فلزی دوام کمتری دارند.
  • باکس های فلزی کمی گرانتر هستند اما دوام بسیار زیادی دارند به خصوص برای هتل ها که استهلاک بیشتری در سرویس های خواب خویش دارند.
  • اگر قصد جابه جایی مرتب سرویس خواب خویش را دارید باکس های فلزی گزینه بهتری هستند چون این باکس ها نسبت به باکس های چوبی وزن کمتری دارند.
  • شرکت رویا هر دو نوع بست با رویه پارچه را با اسکلت های چوبی و فلزی تولید می‌کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

تاریخچه برند رولزرویس

پس از یک قرن، همچنان رولزرویس با عنوان مشهورترین اسم تجاری در صنعت بریتانیا تکاپو می‌کند. این برند، علاوه بر خودروهای لوکس، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پیشرانه‌ برای هواپیماهای مسافری و نظامی در دانشمند است.


تاریخچه برند رولزرویس


برای عامه‌ی مردم، رولزرویس یک خودروساز اصیل انگلیسی محسوب می‌شود که محصولاتی در کلاس سوپرلوکس با قیمت بالا فرآوری می‌کند. این باور، البته صحیح است؛ اما نباید سایر فعالیت‌ها و خدمات این برند در صنعت و مهندسی جهان نادیده گرفته شوند. هولدینگ رولزرویس با فرآوری موتورهای جت و حضور در صنعت تولید انرژی برق، گردش مالی بالاتری نسبت به شاخه‌ی خودروسازی دارد و البته مستقل عمل می‌کند.


فعالیت‌های پیوسته با برند رولزرویس


 چهار حوزه‌ی هوا فضا، صنایع نظامی، ساز و برگ دریایی و انرژی، اهم فعالیت‌های هولدینگ رولزرویس هستند؛ درحالی‌که کمپانی خودروسازی از سال‌ها قبل، به دسته خصوصی واگذار شده است.


رولزرویس لیمیتد


از نظر دیرینگی و شهرت، خودروسازی دارای اهمیت اکثریت نسبت به دیگر صنایع مربوط به رولزرویس است. سال ۱۸۹۶، شرکت پژو کامیاب به ساخت نخستین پیشرانه‌ی مخصوص خودرو در کشور فرانسه، بدون اختصاص به دایلمر آلمان شد. این موتور ۲ سیلندر، روی خودروی پژو تایپ 15 نصب شد و مورد پروا چارلز رولز پیمان گرفت. او پیش از آشنایی با هنری رویس، تصمیم به تأسیس نمایندگی فروش محصولات پژو در انگلستان گرفتند. پس از شروع به فروش خودروهای فرانسوی در سنه ۱۹۰۲، چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، نخستین محصول خویش با برند رولزرویس را تولید کردند که رولزرویس 10 اسم داشت.


بخش خودروسازی رولزرویس باسهام‌داری گروه‌های مختلف، بارها تغییر نام داد. این شرکت در اویل سده بیستم، با اسم تجاری رولزرویس لیمیتد ثبت شد؛ ولی امروزه با مالکیت بی‌ام‌و آلمان، به نام رولزرویس موتورکارز کار و جنبش می‌کند.


هولدینگ رولزرویس


مجموعه شرکت‌های چندملیتی رولزرویس، از سال ۲۰۱۱ با اسم هولدینگ رولزرویس فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین محصولات این گروه علاوه بر خدمات مهندسی، تولید گونه ها موتورها و ژنراتورها است که در صنعت هوانوردی، دریانوردی و برق، استعمال دارند.


هولدینگ رولزرویس، دومین تولیدکننده‌ی کبیر گیتی در زمینه‌ی پیشرانه‌های هواپیما (بعد از جنرال الکتریک امریکا) است. این گروه، با تکاپو گسترده‌ در خدمات نظامی هم، رتبه‌ی شانزدهم بالاترین میزان قراردادها با صنایع دفاعی در جهان را دارد. هولدینگ رولزرویس با تأسیس شرکت Rolls-Royce Industrial Power از اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی، حضور خود در صنعت برق را قوت بخشید و ضمن مشارکت با چند شرکت‌ انگلیسی، اقدام به ساخت توربین‌های فرآوری برق کرد. امروزه فعالیت رولزرویس در صنعت برق با منظور تمرکز بر توسعه‌ و تولید پیشرانه‌های هواپیما، کم‌رنگ شده است.

از نظر بها مجموع سهام، هولدینگ رولزرویس در رتبه‌ی ۳۱ بزرگ‌ترین شرکت‌های آماده در بازار بورس لندن قرار دارد. ارزش سهام این گروه صنعتی، نزدیک ۱۷ میلیارد پوند (معادل ۲۱.۵ میلیارد دلار) برآورد می‌شود. در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به برگزیدن فوربس، هولدینگ رولزرویس صاحب جایگاه ۷۳۳ است؛ اما خودروسازی رولزرویس در میان ۲۰۰۰ کمپانی بزرگ عالم از نظر ارزش تجاری، دیده نمی‌شود.


رولزرویس بسپوک


دپارتمان بسپوک (Bespoke ) احد از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی رولزرویس است که طراحی و تولید نسخه‌های کلکسیونی و سفارشی را اتمام می‌دهد. در این بخش، حتی مبلمان، چمدان و وسایل شخصی هم مطابق سلیقه‌ی مشتری با برند رولزرویس، عرضه می‌شوند.


سال ۲۰۱۷، سوئپ‌تیل (Sweptail) با تیراژ محدود به یک دستگاه بدست گروه رولزرویس بسپوک طراحی شد که با بها ۱۳ میلیون دلار، گران‌ترین فرآورده تاریخ رولزرویس و ارزشمندترین خودروی دنیا (تا پیش از شناسایی بوگاتی نویر در سنه ۲۰۱۸) بود.


داستان تأسیس شرکت رولزرویس


همکاری چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، منجر به تأسیس شرکت رولزرویس شد که سنه ۱۹۰۶ به ثبت رسمی رسید. بنابر شنیده‌ها، دسته اصلی سرمایه‌ برای آغاز به شغل شرکت، توسط چارلز رولز تأمین شد که علاوه‌بر ثروت قابل‌توجه، علاقه‌مند خودروها بود. در سمت دیگر ماجرا، رویس از نظر فنی و مهندسی نسبت به رولز برتری داشت. البته نباید فراموش کرد، چارلز رولز فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک بود؛ درحالی‌که رویس، هرگز به دانشگاه نرفت و اصول مهندسی در رشته‌های گوناگون را برحسب تجربه آموخت.


تاریخچه برند رولزرویس


چارلز رولز


چارلز استوارت رولز سال ۱۸۷۷ در لندن، از خانواده‌ای توانگر متولد شد. والد او، لقب بارون داشت و علاوه بر عضویت در انجمن پادشاهی، فرمان‌دار منطقه‌ی لانگاتک (Llangattock) ولز نیز محسوب می‌شد. چارلز رولز هم، برخلاف زایش در لندن، ملیت ولزی گرفت. مادر او با نام کامل جورجیانا مارسیا مکلین، اشراف‌زاده‌ای انگلیسی پیوسته با خانواده‌ی سلطنتی بود.

چارلز رولز پس از تکمیل تحصیلات ابتدایی وارد کالج اتون (Eton College) شد که در زمینه‌ی مهندسی و علوم پیوسته با مکانیک، از سنه ۱۴۴۰ میلادی (بیش از ۵۰۰ سال قبل) سابقه‌ داشت. رولز بعد از تکمیل کالج، دوره‌های مطالعاتی و تحصیلی خویش را در کمبریج پیوستگی دارد. در سنه ۱۸۹۶ هنگامی که تنها ۱۸ سال داشت، نخستین محصول پژو با پیشرانه ساخت فرانسه را خریداری کرد. طبق اسناد تاریخی، رولز صاحب اولین خودرو در منطقه‌ی کمبریج و سومین مدل در تمام کشور ولز بود. او حتی، تلاش زیادی برای تدوین قوانین رانندگی و گزین کردن حق عبور به خودروها در خیابان کرد. در سن ۲۱ سالگی، چارلز رویس از کمبریج فارغ‌التحصیل شد و خیلی زود، به استخدام یک شرکت حمل‌ونقل ریلی و دریایی درآمد. نخستین کار او در سال ۱۸۹۸، همکاری با پروژه‌‌ای در زمینه‌ی قایق‌های بزرگ با پیشرانه‌ی بخار بود.


پیش از اقدام به ساخت خودرو، چارلز رولز وارد بازار خرید و فروش اتومبیل شد. در سنه ۱۹۰۳، با دریافت کمک ۶۶۰۰ پوندی از پدرش، کمپانی رولز را راه‌اندازی کرد که بر واردات اتومبیل از کشورهای اروپایی و به ویژه محصولات پژو فرانسه تمرکز داشت.


رولز علاقه‌ی بسیار زیادی به هوانوردی پیدا کرد و در این گویه دارای جایگاهی مهم در تاریخ انگلستان شد. او توانست، بیش از ۱۷۰ سفر با بالون داشته باشد و در سنه ۱۹۰۳، رکورد طولانی‌ترین مدت پرواز در مملکت را ثبت کند. چارلز رویس، دومین بریتانیایی است که با هواپیما (به خلبانی ویلبر رایت امریکایی) پرواز کرد. رولز، دومین فرد در تاریخ انگلستان است که موفق به اخذ گواهینامه‌ی خلبانی شد. او در سال ۱۹۰۹، رکورد ۲۰۰ پرواز با هواپیما داشت و نخستین کسی بود که گذرگاه کانال مانش (مسیر آبی ۳۴ کیلومتری بین انگلیس و فرانسه) را به‌صورت رفت و برگشت متوالی، طی کرد.


چالز رولز در سنه ۱۹۱۰ و هنگامی که فقط ۳۲ سنه داشت؛ مبتلا حادثه به هنگام فرود هواپیما شد و درگذشت. او اولین فرد بریتانیایی و دوازدهمین انسان دنیا محسوب می‌شود که براثر سانحه هنگام پرواز با هواپیما کشته شد.


هنری رویس


فردریک هنری رویس، متولد ۱۸۶۳، نزدیک ۱۴ سنه مسن‌تر از چالز رولز بود. او در سن ۹ سالگی، با فوت والد رو‌به‌رو شد و کارهای مختلف، از دسته دست‌فروشی، تلگرام‌ رسانی و پخش روزنامه را تجربه کرد. از نظر تحصیلی، هنری رویس فقط یک سنه به مدرسه رفت و پس متعلق به لغایت ۱۹ سالگی برای شرکت‌های مختلف، کارهای فنی اتمام می‌داد. با کسب تجربه به‌عنوان برق‌کار و سرویس‌کار یک کمپانی مرتبط با برق شهری در لیورپول، هنری رویس کمپانی خویش را در زمینه‌ی فرآوری کلید و پریزها خانگی در سال ۱۸۸۴ تأسیس کرد.


حدود ۱۰ سنه بعد از پیش درآمد فعالیت رویس در صنعت، کمپانی او تولیداتی مشابه دینام (مولد برق با محرک مکانیکی) و جرثقیل الکتریکی داشت. در سنه ۱۸۹۹، شرکت رویس حائز ۲ کارخانه در منجستر بود و سهام عمومی عرضه کرد. با شروع سده بیستم و رشد صنعتی کشورهای آلمان و امریکا، محصولات برقی وارداتی با بها پسندیده به انگلستان رسید. این شرایط، ادامه‌ی کار و جنبش شرکت رویس در تولید موتورهای برقی را ترسانیدن کرد و مشوق او برای تولید خودرو شد.


هنری رویس الی سال ۱۹۰۴، چند مدل خودروی فرانسوی از برندهای دیون (De dion) و دکاویل (Decauville) خرید. این محصولات، استاندارد و کیفیت لازم برای پیشه طولانی‌مدت را نداشتند؛ ولی رویس با رسیدگی دقیق آن‌ها در کارخانه‌ی خود، اصول خودروسازی را فرا گرفت. او توانست با مونتاژ ادوات ساخت شرکت‌ها مختلف، ۳ اتومبیل تولید کند. گرد از خریداران خودروهای رویس، هنری ادوموند بود که رفاقت تقرب با چارلز رولز داشت. در آن زمان، رولز صاحب نمایشگاه اتومبیل در لندن شده بود. سرانجام، دیدار تاریخی هنری رویس و چارلز رولز در ۴ می ۱۹۰۴ مصادف با ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۲۸۳ شمسی سپریدن شد. آن‌ها توافق کردند تمامی تولیدات خودرویی شرکت رویس به چارلز رولز فروخته شود و نام رولزرویس (Rolls-Royce) داشته باشد.


اولین محصول با برند رولزرویس، اواخر سال ۱۹۰۴ در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش درآمد. شرکت مشترک با اسم کامل رولزرویس لیمیتد در سنه ۱۹۰۶ ثبت شد. هنری رویس در این کارخانه، سمت مهندس ارشد و طراح اتومبیل را بر دوش داشت که با مجموع حقوق ماهیانه و ۴درصد هوده شرکت، ثروت ۱۰ هزار پوند (معادل نزدیک یک میلیون پوند امروزی) فراهم ‌کرد. سال ۱۹۰۷ در کشور سازنده، خودروهای رولزرویس حائز شهرت بالا از عقیده کیفیت ساخت و دوام قطعات بودند. شعار تبلیغاتی "رولزرویس بهترین خودروی گیتی (Rolls Royce the best car in the world)" از همان سال در آگهی‌های بازرگانی شرکت، کاربرد می‌شد.


هنری رویس در سنه ۱۹۱۸، به جهت ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی صنعت اتومبیل و هوانوردی (ساخت پیشرانه‌ برای هواپیماهای ارتش سلطنتی در جنگ جهانی اول)، از پادشاهی انگلستان لقب راز (Sir) و مدال OBE گرفت که برابر افسر عالی‌رتبه در امپراتوری بریتانیا است. او در سن ۷۰ سالگی به سال ۱۹۳۳ درگذشت.


نماد تجاری و تندیس رولزرویس


مجسمه‌ی روی جلوپنجره‌ی محصولات رولزرویس با اسم کامل Spirit of Ecstasy از سنه ۱۹۱۱ به بدنه‌ی خودروها اضافه شد. در سال ۱۹۰۹، لرد مونتاگو که یک اشراف‌زاده انگلیسی بود، سفارش ساخت یک تندیس عدل لغایت روی رولزرویس سیلور گوست خود نصب کند. برای این کار، یکی از کارمندان خویش به نام النور تورنتون را به‌عنوان مدل مجسمه شناسایی کرد. لرد مونتاگو، در ضمن به‌عنوان گرد از نخستین نویسندگان و سردبیران مجلات پیوسته با خودرو در دنیا، جایگاهی تاریخی دارد.



تاریخچه برند رولزرویس


خیلی زود، مدیران رولزرویس به ترفند مونتاگو علاقه‌مند شدند الی وجه تمایز مهمی برای مدل‌های ساخت رولزوریس فراهم شود. در سال‌های ابتدایی قرن بسیتم، بسیاری از خودروها، از آنگونه محصولات رولزرویس با دیگر برندها، اشتباه گرفته می‌شدند. طراح این مجسمه، چارلز رابینسون اسکایز (Charles Robinson Sykes) بود. اسپریت ‌آو اکستازی امروزه با نام‌های امیلی، سیلور لیدی (بانوی نقره‌ای) و فلاینگ لیدی (بانوی پرنده) نیز شناخته می‌شود.


نماد تجاری شرکت‌های خودروسازی و هوانوردی رولزوریس، در برگیرنده حروف R ابتدای نام موسسان آن‌ است. این لوگو، در سال‌های اول، حالتی پیچیده و سرشار از جزئیات داشت؛ ولی از سال‌های ۱۹۰۷ با رنگ زمینه‌ی نقره‌ای و خطوط قرمز که حروف R را نشانه می‌داد، جای‌گزین شد. لوگوی رولزرویس در سال‌های پس به همین ترکیب وفادار ماند و صرفا به رنگ زمینه‌ی آبی با خطوط سفید و در نهایت به طرح امروزین با زمینه‌ی خاکستری روشن و خطوط سیاه، تغییر کرد.


پیش از آغاز جنگ جهانی اول


کارخانه‌ی بزرگ رولزرویس در سنه ۱۹۰۸ شروع به کار کرد. طراحی کارگاه‌ها توسط هنری رویس انجام شد و بسیاری از خطوط فرآوری قطعات برقی در کارخانه‌ی او، تغییر کاربری دادند. البته قسمت‌های از شرکت رویس، به ویژه تقسیم تولید کننده‌ی بالابرهای الکتریکی تا سال ۱۹۶۵ به فعالیت مستقل پیوسته دارند. کمپانی رولزرویس نزدیک ۱۰۰ هزار پوند (بیش از ۱۰ میلیون پوند امروزی) سهام عمومی عرضه کرد لغایت سرمایه‌ی لازم برای آغاز پیشه یک کارخانه‌ی بزرگ فراهم شود.


اولین محصولات رولزرویس الی سال ۱۹۰۷، خودروهایی مجهز به پیشرانه‌های ۱۰ لغایت ۳۰ اسب‌بخار بودند. کلود جانسون، مهندس برجسته‌ی انگلیسی به رولزرویس کمک کرد لغایت اولین پیشرانه‌ی ۶ سیلندر این شرکت با نیرو تقریبا  به ۵۰ اسب‌بخار ساخته شود. عملکرد این موتور، آنچنان خوب بود که مدیران رولزرویس تصمیم به توقف تولید مدل‌های قبلی و ساخت یک مدل جدید با نام 40/50 بگیرند. محصول پایانی به علت رنگ بدنه‌ی خاکستری، با نام بازرگانی سیلور گوست وارد بازار شد. پیش از پیش درآمد جنگ جهانی اول، تعداد ۶ هزار دستگاه سیلور گوست به مصرف‌کننده رسید. مهندسی این اتومبیل آنچنان خوب بود که از شاسی سیلورگوست برای تولید اولین خودروی زرهی ارتش بریتانیا کاربرد شد.


رولزرویس سیلورگوست در سال ۱۹۰۷ توانست گذرگاه لندن لغایت گلاسکو (پایتخت اسکاتلند) را ۲۷ مرتبه طی کند و با مجموع مسافت ۲۳ هزار کیلومتر، رکورددار بهترین خودروی گیتی از عقیده استهلاک و خرابی قطعات فنی باشد.


جنگ جهانی اول


بین سال‌های ۱۹۱۴ الی ۱۹۱۸ که اولین جنگ جهانی شکل گرفت، بسیاری از خودروسازان جهان به سمت صنایع نظامی رفتند.


رولزرویس با استفاده از شاسی سیلور گوست، در سال ۱۹۱۵ اولین فرآورده زرهی خود و مملکت انگلستان را تولید کرد که Rolls-Royce Armoured Car اسم گرفت. این اتومبیل لغایت سنه ۱۹۴۴ و اتمام جنگ جهانی دوم، با پیشرانه‌های مختلف به ارتش بریتانیا و کشورهای پیوسته با آن (مثل هند) خدمت کرد. خودروی زرهی رولزوریس با گونه ها توپ ضد تانک یا مسلسل قابل تولید بود و به لطف نهایت سرعت ۷۰ کیلومتربرساعت، ارزش بالایی در میدان نبرد داشت.   


پیشرانه‌ی ایگل (عقاب: Eagle) اولین موتور ساخت رولزرویس برای صنعت هوانوردی بود که سنه ۱۹۱۵ معرفی شد. این مدل، روی بمب‌افکن هندلی پیج (Handley Page TypeO)  عملکرد بسیار خوبی ارایه کرد. نخستین نسخه از پیشرانه‌ی ایگل با ۱۲ سیلندر و حجم ۱۴ لیتر، ۲۲۵ اسب‌بخار قدرت داشت و در مدل‌های بعدی به قدرت‌ ۳۶۰ اسب‌بخار رسید. لغایت سنه ۱۹۲۸ و جایگزینی پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ایگل با مدل ۲۴ سیلندری، شمار ۴,۶۸۱ دستگاه از این موتور برای هوایپماهای مختلف جهان تولید شد.


پس از جنگ جهانی اول


سال ۱۹۲۱، خط فرآوری جدیدی به مجموعه‌ی رولزرویس اضافه شد. مدیران این برند با پروا به افزایش تقاضا در امریکا، نخستین کارخانه‌ی بیگانه خویش را در اسپرینگ‌فیلد ماساچوست گشایش کردند. این محل، قبل از ازآنش رولزوریس، اولین خط تولید خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی بنزینی در امریکا بود. کارخانه‌ی روزلرویس در امریکا، حدود ۱۰ سنه کار و جنبش کرد و به علت هزینه‌ی بالا در فرآوری و کاهش مشتری، در سنه ۱۹۳۱ بسته شد. در ابتدای دهه‌ی ۲۰ میلادی و اتمام جنگ جهانی اول، هوده رولزرویس تفریق یافت. بها خودروهای رقیب از برندهای آلمانی و فرانسوی، پایین‌تر از مدل‌های لوکس انگلیسی بود و سلیقه‌ی بازار را تغییر داد. مهندسان رولزرویس تصمیم به ساخت خودرویی کوچک‌تر و ارزان‌تر از سیلور گوست گرفتند. این محصول، به انگیزه رونمایی در سنه ۱۹۲۲، تونتی (Twenty) اسم گرفت.


رولزرویس تونتی با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر جدید و حجم ۳.۱ لیتر، ۲۰ اسب‌بخار قدرت داشت و به نهایت سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید. جعبه‌دنده دستی ۳ سرعته، سرسیلندر یکتا و جداشدنی برای تمام سیلندرهای پیشرانه و سیستم ترمز ۴ چرخ، مهم‌ترین برتری‌های تونتی نسبت به سیلور گوست بودند. فرآوری این خودرو که آشکارا توسط هنری رویس سپریدن شد، الی سال ۱۹۲۹ به تعداد ۲۹۴۰ دستگاه پیوستگی داشت.


در کمال تعجب، حتی مالکان خودروی نسبتا حقیر رولزرویس تونتی هم از شوفر (راننده‌ی خصوصی) برای هدایت خودرو بهره‌گیری می‌کردند و شخصا، علاقه‌ای به هدایت اتومبیل و نشستن پشت فرمان، نشان نمی‌دادند. این موضوع، هنری رویس و دیگر مهندسان شرکت را به تمرکز اغلب بر درمان راحتی سرنشینان عقب و ساخت کابین کبیر دلگرمی کرد.


رولزرویس فانتوم، به‌عنوان اولین لیموزین لوکس ساخت انگلستان در سال ۱۹۲۵ شناسایی شد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۷.۷ لیتری، ۹۵ اسب‌بخار نیرو داشت و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتربرساعت فراهم می‌کرد. این خودرو، هم‌زمان در انگلیس و امریکا فرآوری می‌شد و رویهمرفته الی سنه ۱۹۳۱ به شمار ۳۵۱۲ دستگاه، فروش رفت.


فانتوم II در سنه ۱۹۲۹ جای‌گزین مدل پیشین شد. این فرآورده از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۷.۷ لیتری، ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت می‌گرفت. فرآوری این اتومبیل با بدنه‌ی ۴در و اسپرت ۲در لغایت سال ۱۹۳۶ پیوستگی داشت؛ ولی با فروش ۱,۲۸۱ دستگاه، کامیابی ابهت محسوب نشد.


دهه‌ی ۱۹۳۰ در تاریخ رولزرویس اهمیت ویژه‌ای دارد. سنه ۱۹۳۶ فانتوم III رونمایی شد که مجهز به نخستین پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر رولزرویس در صنعت خودروسازی بود. این محصول، واپسین مدلی است که بدست هنری رویس، پیش از اجل در سال ۱۹۳۳ طراحی شد. پیشرانه‌ی ۷.۲ لیتری با قدرت ۱۶۵ اسب‌بخار، نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتربرساعت داشت، ولی می‌توانست در زمان ۱۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد که با توجه به وزن ۳۵۰۰ کیلوگرمی، عملکردی قابل‌توجه بود. مصرف سوخت فانتوم III حدود ۲۸ لیتر در ۱۰۰ گزارش شده است.


الحاق بنتلی به رولزرویس


سال ۱۹۳۱، شرکت خودروسازی بنتلی به رولزرویس فروخته شد. بنتلی در آن زمان، یک کارخانه‌ی ویژه فرآوری مدل‌های اسپرت و مسابقه‌ای بود که دشواری ها مالی داشت. تصاحب بنتلی توسط رولزرویس از نگرش تاریخ‌نویسان صنعتی بریتانیا، سعی شرکت بزرگ‌تر برای حذف رقیب بود. بنتلی، گنجایش فوقانی برای تبدیل شدن به یک برند لوکس داشت و درحال ساخت خودروهای پهن‌پیکر، معادل رولزرویس فانتوم بود. یکتا از اقدامات بحث برانگیز مدیران کمپانی در این زمان، جلوگیری از فرآوری بنتلی ۸ لیتر (Bentley 8 Litre) است که سنه ۱۹۳۰ رونمایی شده بود. البته باید توجه داشت که دهه‌ی ۳۰ میلادی، همراه‌با چالش بزرگ در اقتصاد جهانی، فرآوری و فروش خودروهای سوپرلوکس، مثل بنتلی ۸ لیتر را مشکل می‌کرد.


تاریخچه برند رولزرویس


جنگ جهانی دوم


پس از کاهش فروش جهانی رولزرویس در سال‌های ۱۹۳۰، وقوع دومین جنگ جهانی و مهارت شرکت در ساخت پیشرانه‌های هواپیما، منجر به سودآوری رولزرویس شد. این شرایط، ضربه‌ای سایر به بنتلی وارد کرد؛ چراکه مهم‌ترین کارخانه‌ی این برند در شهر کرو (Crewe) انگلستان، به‌عنوان پوششی برای کارگاه مخفی فرآوری پیشرانه‌های هواپیما، وابستگی داده شد.


بدون شک، مزیت هوایی ارتش بریتانیا در جنگ جهانی دوم، مدیون پیشرانه‌های مرلین (Merlin) و گریفون (Griffon) ساخت رولزرویس بود. هر دو پیشرانه مجهز به ۱۲ سیلندر با آرایش V شکل و سیستم خنک‌کاری آب فرآوری شدند؛ اما عملکرد و کاربردهایی متفاوت داشتند.


خدمات به خانواده‌ی سلطنتی انگلستان


تا سال ۱۹۵۰، ملکه‌ی بریتانیا و دیگر اعضای مهم حکومت انگلستان از خودروهای آلمانی ساخت دایملر در مراسم رسمی استفاده می‌کردند. باتوجه به افزایش کیفیت محصولات رولزرویس و وانگهی جنگ بین آلمان و بریتانیا در دهه‌ی ۴۰ میلادی، برند انگلیسی برای ساخت اتومبیل اختصاصی خاندان سلطنتی برگزیدن شد.


تاریخچه برند رولزرویس


ساخت رولزرویس فانتوم IV، با هدف فرآوری یک محصول سوپرلوکس ویژه سلاطین و اشراف در سال ۱۹۵۰ به واپسین،انجام رسید. نخستین نسخه، در برگزیدن پرنس انگلستان (الیزابت دوم) قرار گرفت که ۲ سنه بعد، روی تخت سلطنت نشست. فانتوم IV، خودروی ویژه‌ی الیزابت در مراسم عروسی او بود. در مجموع، ۱۸ دستگاه از این رولزرویس گزیده تر ساخته شد. تمامی نسخه‌های فانتوم IV به انگیزه استفاده توسط شخصیت‌های تاریخی (از جمله شاه پیشین ایران، اسپانیا، کویت و عراق) امروزه در موزه‌ها یا مجموعه‌های کلکسیونی، نگه‌داری می‌شوند و هرکدام، سرگذشتی مخصوص به خویش دارند.


دهه‌ی ۱۹۶۰


رولزرویس تا نخست دهه‌ی ۶۰ میلادی، شهرتی جهانی و مردمی نداشت. در آن زمان، هنوز محصولات مرسدس بنز و برندهای امریکایی مشابه کرایسلر، عنوان معروف‌ترین خودروهای لوکس جهان را در کمر بستن داشتند. با شناسایی فانتوم V، در سال ۱۹۵۹ به تدریج ثروتمندان تجمل‌گرا و هنرمندان مشهور برای نمایش موفقیت خود، سراغ محصولات رولزرویس رفتند.


دهه‌ی ۱۹۸۰


سهام رولزرویس در سنه ۱۹۸۵ وارد بورس لندن شد. در آن زمان، کمپانی ویکرز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای نظامی منوط به ارتش بریتانیا، مالکیت بخش خودروسازی و هوانوردی رولرویس را در پسندیدن گرفت.


تاریخچه برند رولزرویس


در سال ۱۹۸۳، خودروی پژوهشی تراست 2 توانست به لطف پیشرانه‌ی رولزرویس آون (Avon) به نهایت سرعت ۱۰۱۹ کیلومتربرساعت برسد. این محصول، از یک موتور توربو جت با قدرتی بیش از ۲۰ هزار اسب‌بخار کاربرد می‌کرد که پیش‌تر روی هواپیماهای جنگنده ساب ۳۵ نصب شده بود. رکورد تراست 2 تا سنه ۱۹۹۷ بی‌رقیب باقی ماند.


سیلور اسپریت، در سال ۱۹۸۰ رونمایی شد. این سدان ۴در، مشخصات فنی همانند کورنیش داشت؛ اما به اتفاق چراغ‌های مستطیل‌شکل با حاشیه‌های نارنجی، شبیه به محصولات مرسدس بنز طراحی شده بود که اصطلاحا، طرح اسپریت نام داشت. خودروهای نامی بنتلی مانند مولسان و ایت (Eight) براساس سیلور اسپریت ساخته شدند. این خودرو، اولین فرآورده رولزرویس، مجهز به سیستم جمع‌کننده‌ی اتوماتیک مجسمه‌ی اسپریت آو اکستازی (Spirit of Ecstasy) بود.


دهه‌ی ۱۹۹۰


مهم‌ترین اتفاق این دوران برای رولزرویس، شدت دریافت بحران مالی و ناتوانی شرکت ویکر در توسعه‌ محصولات کارخانه‌های خودروسازی بود. طراحی نامناسب در مدل‌های جدید و عقب‌ماندگی در ساخت پیشرانه‌های مدرن، منجر به عدم موفقیت رولزرویس در فروش شد. پایان‌بخش این دوران سخت، تصاحب رولزرویس توسط گروه خودروسازی بی‌ام‌و آلمان بود. این اتفاق، درحالی روی دادن که فولکس‌واگن آلمان هم توانست مالکیت بنتلی را به‌دست آورد تا مرسدس بنز، در کسب سهام عمده از برندهای انگلیسی، ناموفق بماند. تصاحب برندهای اصیل انگلیسی بدست شرکت‌های آلمانی، در نخست عامل موجی از ناراحتی برای پیروان رولزرویس و بنتلی شد؛ ولی این اتفاق امروزه به‌عنوان نقطه‌ی عطف و نخست شکوفایی آن‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد.


تاریخچه برند رولزرویس


قرن ۲۱ و پیش درآمد عصر جدید رولزرویس


از دهه‌ی ۲۰۰۰ به بعد، رشد رولزرویس در زمینه‌ی خودروسازی و هوانوردی، افزایشی چشم‌گیر یافت. امروزه تقریبا  همگی هواپیماهای مدرن ایرباس از پیشرانه‌های توربوفن سری ترنت (Trent) ساخت رولزرویس بهره‌گیری می‌کنند. علاوه بر ایرباس A380 که بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان محسوب می‌شود؛ مدل‌های مختلفی از بوئینگ، مثل 777 و 787 هم مجهز به پیشرانه‌ی رولزرویس هستند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

کلاهبرداری در پیش فروش ملک

با پروا به رشد قیمت مسکن در سنه های پسین و تفریق توان خرید مردم گرد از طریق های محبوب خرید و فروش املاک قبل فروش مسکن است. هرچند این طریق برای خریداران ویژگی‌های مثبت زیادی دارد اما برای پروسه خرید، باید مشکل گیری های لازم را قبل از معامله انجام داد الی ضمن بستری مناسب برای شرایط صحت معامله، گذرگاه های کلاهبرداری در پیش فروش مسکن از بین برود. هرچند در سنه های پسین قانون گذار با وضع قانون‌های مختلف برای افرایش اعتبار قرارداد، گیر کلاهبرداری‌های احسن در این گویه شده ولی بهتر است خریداران اطلاعات کافی در باره روش‌های قبل فروش مسکن، پرداخت خسارت قانونی و شیوه بستن قرارداد، ثمن معامله و قسط‌های پرداختی را داشته باشند تا در معرض کلاهبرداری در پیش فروش مسکن پیمان نگیرند.



کلاهبرداری در پیش فروش ملک


با نگاهی به آمار بازار مسکن سال های گذشته هرچه داد و ستدها پیش فروش مسکن بیشتر شده، دعوای حقوقی نیز افزایش مکشوف و با گواهمندی به همین آمارگرفتن مشخص است کلاهبرداری در قبل فروش مسکن رو به افزایش است. به همین سبب در سنه 1389 لایحه پیش فروش مسکن به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در دی ماه همان سنه با 25 قانون و 4 تبصره به تصویب رسید تا باعث تفریق کلاهبرداری در پیش فروش مسکن شود. در این قانون نقش تمامی کسان کمپانی کننده در این پروسه از خریدار و فروشنده و رایزن املاک مشخص شده است.


پیش فروش مسکن


شروع پروسه و شرایط صحت معامله پیش فروش مسکن بر پای بست، قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی به این گونه است که پس از صدور پروانه‌‌ی ساختمان توسط شهرداری، برای هر یک از یکتا ها شناسنامه فنی مستقل تنظیم می‌گردد که در آن مشخصات کامل و ملحقات هر یکتا به طور ریزبین اشاره شده است. در مرحله بعد فروشنده اقدام به دریافت مجوز انتشار اعلان از مراجع قانونی می‌کند و بعد از دریافت آن شروع به تبلیغات در روزنامه‌ها و مراکز اطلاع‌‌رسانی می‌کند. بر اساس قانون، تنظیم پیمان نامه پیش فروش مسکن باید در دفاتر اسناد رسمی چهره پذیرد.


وظیفه مشاوران املاک در این قانون سپریدن مذاکرات اولیه و ابتدایی، معرفی فروشنده و خریدار و مورد معامله است. بعد از توافق طرفین معامله برای قرارداد، برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه بازگردانیدن داده می‌شوند. طبق این قانون مشاورین املاک نمی‌‌توانند خود اقدام به تنظیم پیمان نامه و رد و بدل ثمن معامله نمایند زیرا شرایط صحت معامله در آن ذیل سوال است و اگر این مسئله اتفاق بیفتد بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود.


از سوی سایر در قانون تصویب شده ضمانت اجرایی نکویی نیز در عقیده گرفته شده است تا خریدار و فروشنده، معامله‌ی کاملی داشته باشند؛ زیرا ضمانت اجرای ریالی و کیفری را شامل می‌شود. قابل ذکر است اگر فروشنده بدون تنظیم سند در دفاتر رسمی یا مجوز انتشار آگهی مبادرات به سپریدن پیش فروش و گرفتن ثمن معامله کند بر پایه قانون وضع شده از سه ماه لغایت یک سال حبس یا دو تا چهار برابر مبالغ رسیده جریمه خواهد شد.


قراردادهای قبل فروش


برای پیشگیری از کلاهبرداری در قبل فروش مسکن در ماده دو قانون قبل فروش مسکن آمده است که باید کمینه موارد زیر تصریح شود لغایت اعتبار پیمان نامه تضمین شده و شرایط صحت معامله برقرار باشد:


  • اسم و مشخصات هر دو سو پیمان نامه اعم از حقیقی یا حقوقی؛
  • ‌پلاک و مشخصات ثبتی و نشانه وقوع ملک؛
  •  اوصاف و امکانات یکتا ساختمانی مورد معامله مشابه مساحت اعیانی، شمار اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، توقفگاه (پارکینگ) و انباری؛
  •  مشخصات فنی و معماری ساختمانی که یکتا در آن احداث می‌شود؛ مشابه موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، گونه مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و قسمت‌های مشترک و دیگر مواردی که در فرمان ساخت و شناسنامه فنی هر یکتا قید شده یا عرفا در قیمت کارساز است؛
  •  قیمت یا عوض در قراردادهای معوض، شمار اقساط و شیوه پرداخت(ثمن معامله)؛
  •  شماره قبوض اقساطی برای بها، تحویل و انتقال قطعی؛
  • ‌زمان تحویل یکتا ساختمانی پیش‌فروش‌شده و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی؛
  • ‌تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها و پیمان نامه بیمه‌ای، تغییر بها و تغییر مشخصات مورد معامله؛
  • ‌تعهدات پیش‌فروشنده به مرجع صادرکننده پروانه و دیگر مراجع قانونی؛
  • معرفی داوران؛
  • ‌احکام مذکور در مواد (‌٦)، (‌٧) و (‌٨) و تبصره آن، (‌٩)، (‌١١)، (‌١٢)، (‌١٤)، (‌١٦) و (‌٢٠) این قانون.


عمل نکردن به تعهدات از طرف خریدار یا فروشنده


این مسئله را نمی‌توان در زمره ی کلاهبرداری قبل فروش مسکن محسوب کرد. عمل نکردن به تعهدات امکان دارد از سوی هر دو طرف معامله چهره پذیرد. به طور نمونه خریدار بعد از پرداخت ثمن معامله، قسط‌های خویش را دیر پرداخت کند و یا پرداخت نکند و از طرفی فروشنده پس از اخذ ثمن معامله بر راز قول خود در باره سررسید تحویل نماند یا احد از بندهای مورد توافق را نقض کرده باشد و شرایط صحت معامله و اعتبار قرارداد را ذیل سوال ببرد.



کلاهبرداری در پیش فروش ملک


اگر معامله در دفاتر رسمی انجام پذیرد قانون گذار همگی این شبهات را در نظر گرفته و با مراجعه به قرارداد می توان به راحتی مسئله مورد دوگانگی را حل رو کرد و پرداخت خسارت قانونی صورت پذیرد.


بهترین طریق پیشنهاد شده در این شرایط برای ماندگاری اعتبار قرارداد، برپایی سازش میانی دو طرف است. معمولا رایزن املاک یا فردی به عنوان دادرس در پیمان نامه معرفی می شود که با کمک این شخص می‌توان راه گفتگو و توافق را قبل برد تا ضمن به توافق رسیدن طرفین، اعتبار قراردارد نیز حفظ شود.


اگر توافق چهره نپذیرفت می‌توان با توجه به قرارداد و استناد به آن، طرح دعوا رو کرد و شکایت خویش را در مراجع قانونی و قضایی ثبت و دنبال کرد. نقش قرارداد کامل و  قانونی در این موارد کاملا پر رنگ است و اگر دو طرف به حقیقت معامله کرده باشند، فرد بازنده باید از راه پرداخت خسارت قانونی، رأی دادگاه را اجرا کند و جبران مال نماید.


کلاهبرداری در پیش فروش مسکن


در بالا اشاره شد پیش فروش خانه ضمن مزیت‌های زیاد زیاد برای خریداران، خطرهایی نیز برای آن‌ها به همراه دارد. از آنجایی که مورد معامله قابل دید نیست باید نکات اکثریت را در این گونه خرید و فروش باره ارزیابی پیمان گیرد که کلاهبرداری در قبل فروش مسکن چهره نپذیرد الی شغل به دعوای حقوقی نرسد.


پیش فروش مسکن بدون ایراد نیست و باعث کلاهبرداری‌های زیاد زیادی شده است. مراجع قضایی در گزارش‌های انبوه خویش در مورد شگردهای کلاهبرداران توضیحات زیادی دیتا است و سعی بر این دارد تا با صریح کردن هرچه بیشتر خریداران، آن ها را به سمت قراردادی امن سوق دهد.


دفاتر اسناد رسمی بر اساس قانون مسئول ثبت قرارداد قبل فروش ملک هستند؛ اعتبار قرارداد و شرایط صحت معامله در آنجا تضمین شده است و به راحتی می نا ثمن معامله را جابجا کرد. اما کلاهبرداران می دانند هنگامی که این خرید و فروش در جایی بیرون از دفاتر یعنی مشاورین املاک چهره پذیرد، بازبینی بر رفتار و عملکرد آن ها به سطح پایینی کاهش می‌یابد.


کلاهبرداران می‌دانند که در نظام قضایی و حقوقی مملکت داد و ستدها غیر رسمی نظیر قولنامه و بیعنامه حائز اعتبار پیمان نامه بوده و در محاکم قضایی نیز قابل گواهمندی است لغایت از این راه سوء استفاده کرده و ضمن گرفتن ثمن معامله، خانه های خود را به چند تن بفروشند و به همین راحتی کلاهبرداری در قبل فروش مسکن صورت می‌پذیرد.


فروشنده تمام مدارک و اطلاعات ساختمان را در کمر بستن خریدار قرار می‌دهد تا آن را بررسی کند. خریدار با وسواس خاصی رسیدگی های لازم شرایط صحت معامله را سپریدن می‌دهد. ولی خبر ندارد با اینکه تمام مدارک کامل است فروشنده نیت شوم دیگری در سر دارد. چون معامله در دفاتر رسمی صورت نپذیرفته و نظارتی وجود ندارد، اعتبار قرارداد تفریق می‌یابد و فروشنده یک ملک را به چند تن دیگر فروخته است یا می‌خواهد بفروشد. قابل ذکر است اسناد غیر رسمی عامل اصلی فروش یک ملک به چندین تن می باشد. لغایت زمانی که مالباختگان متوجه کلاهبرداری شوند فروشنده تمام کارهای خود را کرده و از مملکت خارج شده است.


روش‌های کلاهبرداری در قبل فروش مسکن


  1. در یکی از گزارش‌های نیروی انتظامی آمده که در رسیدگی اظهارات مالباخته مشخص شد فردی سودجو، یک یکتا آپارتمان را در شهر نیشابور ضمن دریافت ثمن معامله به وی پیش فروش کرده، ولی اقدام به فروش آپارتمان به فرد دیگری کرده و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی برای هر دو سو شده است و باید پرداخت خسارت قانونی صورت پذیرد.
  2. در گزارش دیگری آمده است که در ناحیه گیشا طهران با هستی صدور کد رهگیری برای پیش فروش مسکن، یک ملک به چند تن فروخته شده و مبلغلی بالغ بر 80 میلیارد تومان توسط این فرد کلاهبرداری شده است. این کلاهبردار با سوء به کارگیری دسترسی به اطلاعات نظام فروش املاک، از راه تغییر دادن کدپستی ثبت شده در سیستم صدور کد رهگیری، اقدام به صدور مبایعه نامه های مختلف با کد رهگیری رسمی برای واحدهای ساختمان خودش شده است.
  3. طبق گفته‌ی مالباختگان این کلاهبردار با طریق ویژه خود، شرایط صحت معامله را ایجاد کرده و یک واحد آپارتمان خود را به طور مقارن لغایت 8 تن نیز فروخته و بعد از گرفتن ثمن معامله اکنون متواری شده است. مالباختگان در مراجه قضایی در کوشش برای پرداخت خسارت قانونی خود هستند.
  4. از سایر روش‌های کلاهبرداری در قبل فروش مسکن می‌توان به فروش مال غیر اشاره کرد. باید توجه داشت که شخص فروشنده اهلیت فروش را داشته باشد. برخی از کسان با جعل و ساختن سند تقلبی اقدام به پیش فروش مسکن از آن دیگر افراد می کنند، بدون اینکه آنها اطلاعی از چنین معامله ای داشته باشند. بهتر است اثناء پیش فروش مسکن تمام مداراک معرفی و قانونی ارائه شده توسط فروشنده به نکوداشتن باره رسیدگی قرار گیرد تا این گونه کلاهبرداری چهره نپذیرد.


راهکارهای قانونی برای روبرو با کلاهبرداری در قبل فروش مسکن


وقتی اعتبار قرارداد از بین می رود اولین و بهترین گذرگاه برای رویارویی با کلاهبرداری گلایه از فرد در نزد دستگاه قضایی و تقاضا برای پرداخت خسارت قانونی است.



کلاهبرداری در پیش فروش ملک


درصورتی‌که نیت طرح شکایت یا دعوایی را دارید قبل از طرح آن بهتر است به یک وکیل قضائیه مراجعه کرده و از مشاوره او بهره‌مند شوید و الی جایی که ممکن است طرح یک دعوا یا گلایه را نیز به وکلا واگذار کنید الی ضمن تخصصی شدن شیوه طرح این شکایت از هدر رفت وقت و خرج خود نیز پیشگیری کرده باشید و مطمئن شوید پرداخت زیان قانونی اتمام می‌شود.


چرا که در بسیاری از شکایت‌ها، پس از یک اشتباه سایر فرصت جبران هستی نخواهد داشت و ممکن است به انگیزه نا اخطار از قوانین از رسیدن به حق خود برای همیشه محروم بمانید و پرداخت زیان قانونی مشمول شما نشود.


نحوه گلایه از جرم کلاهبرداری به این صورت است که شخصی که باره کلاهبرداری واقع شده است، باید مراتب را به دادسرای محل وقوع جرم اطلاع دهد. شاکی بعد از تنظیم گلایه کلاهبرداری باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نماید با طرح گلایه در دادسرا پرونده باید به نظر معاون دادستان برسد. پرونده برای چندی تحقیقات مقدماتی و گرفتن اظهارات شاکی به کلانتری محل وقوع جرم بازگردانیدن داده می‌شود. در این مرحله باید درمورد تصمیم دادگاه منتظر ماند و پرداخت زیان قانونی را متعلق به روش پی گرفت.


کلانتری با پروا به دستورات و وظایف محول شده تحقیقات مورد نیاز را در مدت معینی انجام و پرونده را به دادسرا بازگشت می‌دهد. پس از بازگردانیدن پرونده و ثبت آن، پرونده به شعبه ارسال می‌شود. بازپرس پرونده در آغاز شاکی پرونده را خواستن و در باره شکایت او سوالاتی را مطرح می‌کند و سپس از او سوال می‌شود از چه افرادی گلایه دارد و دلایل خویش را ارائه نماید که در اینجا قاضی با روادید و  بررسی دلایل و مدارک، متهم را خواستن می‌نماید. در چهره پابرجا کردن جرم می‌توان تقاضا پرداخت خسارت قانونی کرد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

عکاسی با بهترین دوربین های سوپرزوم

دوربین‌های سوپرزوم جزو دوربین‌های دوست داشتنی هستند. سوپرزوم‌ها به واسطه‌ی بزرگنمایی فوق‌العاده، دکمه‌‌های کنترلی گوناگون و اخیرا سنسور‌های بزرگ و قدرتمند، نیاز‌های قشر گسترده‌ای از کاربران را تامین می‌کنند. اگر هدف خرید دوربین‌های سوپرزوم را دارید، به اتفاق ما باشید لغایت تا با استفاده از مطالب سایت زومیت به بررسی مطرح‌ترین گزینه‌های موجود بپردازیم.


دوربین های سوپرزوم


رده دوربین‌های سوپرزوم همواره به انگیزه ارایه‌ی قابلیت‌های کاربردی و جذاب، خریداران زیادی را به خویش جلب می‌کنند. اما در چند سنه پسین ، فروش این تقسیم از دوربین‌های نیز تحت فشار‌های گوشی‌های هوشمند تغییر زیادی کرده و خریداران سایر علاقه‌ای به به کارگیری دوربین‌های بزرگ و وزین با گستره‌ی زوم زیاد، اما کیفیت عکس همانند نمونه‌های جیبی، ندارند. به همین جهت تولید‌کنندگان این رده از دوربین‌ها در اقدامی مانند با دوربین‌های کامپکت، افزایش کیفیت عکس‌های خروجی را در دستور کار خویش پیمان دادند. به همین جهت در حال حاضر دوربین‌های سوپرزوم به دو بخش تقسیم می‌شوند: دوربین‌های سوپرزوم کلاسیک و دوربین‌‌های سوپرزوم پرمیوم.

  • دوربین‌های سوپرزوم کلاسیک: این تقسیم از دوربین‌ها از نما همانند با DSLRها سهم می‌برند و سنسور حقیر (۱/۲.۳ اینچ) و گستره‌ی زوم زیاد زیاد از دیگر مشخصات شاخص این بخش از دوربین‌ها است. دوربین‌های مذکور به واسطه بدنه‌ی کبیر از کلید‌های کنترلی زیادی بهره می‌برند لغایت عکاس بنا به تشخیص خود اقدام به تغییر تنظیمات مختلف کند.
  • دوربین‌‌های سوپرزوم پرمیوم: این مثال از سوپرزوم‌ها سعی جدید فرآوری کنندگان برای احیای این شاخه از دوربین‌های عکاسی است. سوپرزوم‌های پرمیوم از سنسور‌های زیاد بزرگ‌تر، یک اینچی بهره می‌برند که بدین ترتیب کیفیت عکس‌های خروجی ارتقای بسیاری نسبت به نمونه‌های کلاسیک یافته است. لنز‌های باکیفیت‌تر و توانایی بالا در ضبط کلیپ‌های تصویری از دیگر مشخصه‌ی این محصولات است. البته باید در عقیده داشته باشید که نمونه‌های پرمیوم از بها زیاد بالاتری (نزدیک به DSLR‌ها) برخوردار هستند. اما قابلیت زوم بالا در این محصولات تنها با خرید لنز‌های تله و زیاد گران بها در دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز، محیا می‌شود. 

عکاسی با بهترین دوربین های سوپرزوم

شاید با پروا به موارد بیان شده خرید دوربین‌های سوپرزوم امری چندان پسندیده به عقیده نیاید. اما در نظر داشته باشید که به این دسته از محصولات فرنام پل (Bridge) نیز داده‌اند. انگیزه این فرمایش امکانات زیاد، در حتماً دوربین‌های حرفه‌ای، جهت اعمال تنظیمات دستی است و بدین وسیله می‌توان پیش از خرید DSLR باره نظر، با استفاده از دوربین‌های سوپرزوم با گونه ها تنظیمات مختلف آشنا شد و نحوه‌ی تغییر آن‌ها را در شرایط گوناگون به خوبی فرا گرفت. 


برای دیدن مطلب مقایسه بین دوربین نیکون D7200 و D7500 کلیک کنید.

یکی سایر از مباحث مهم در عکاسی تنظیم کادر عکس ها است. عکاسان حرفه‌ای با پروا به تجربه‌ی خود، با تقریبا  یا دور شدن از موضوع بهترین کادر را تنظیم می‌کنند. اما برای عکاسان ابتدایی جهت تنظیم کادر دوربین‌های سوپرزوم توصیه می‌شود زیرا با گستره‌ی بالای زوم می‌توان به راحتی تمامی کادر‌ها را آزمایش کرد و بهترین را برگزیدن کرد.

در پیوستگی لیست بهترین دوربین‌های سوپرزوم را رسیدگی و توانمندترین گزینه‌ها را اعلام خواهیم کرد. البته در نظر داشته باشید بعضی از گونه ها موجود در بازار ایران بها به مراتب اکثریت نسبت به برچسب قیمتی خود در خارج از کشور دارند و تا حدود زیادی ارزش خرید خویش را از بین برده‌اند.

هم‌چنین لازم به بیان است که بهترین گزینه‌ی اعلام شده، همواره بهترین گزینه‌ی موجود در تمام مناطق کشور نخواهد بود. ابزارها جانبی موجود در کناره قیمت، شرایط گارانتی و خدمات بعد از فروش از دیگر نکاتی هستند که با توجه به محل زندگی خود، باید همواره مد نظر داشته باشید.


سونی سایبرشات DSC-HX400V


HX400V دوربین سوپرزوم کلاسیک سونی است که با بدنه‌ای مشابه با نمونه‌های حرفه‌ای و لنز ۱۰۰۰-۲۴ میلی‌متری (زوم ۵۰ برابر) با دیافراگم F2.8-6.3 عرضه شده است. به کارگیری سنسور حقیر و پایه‌ی دوربین‌های خانگی در کناره گستره‌ی زوم بالا و بها پسندیده از مشخصات اصلی این دوربین به شمار می‌رود. ارگونومی پسندیده HX400V باعث شده است تا به راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. کنترل کامل روی اکثر تنظیمات با این دوربین به سادگی قابل دستیابی است، ولی استفاده از فقط یک حلقه‌ی کنترلی تا حدودی روی این دسته تاثیر گذاشته است. نمایشگر ۳ اینچی با ۹۲۱ هزار پیکسل و منظره‌یاب الکترونیکی با همان رزولوشن از سایر امکانات سوپرزوم سونی است.

HX400V توانایی ثبت عکس ها با نرخ خوب ۱۰ فریم بر ثانیه را دارد. این شناسه در ساحل قابلیت زوم بالا به HX400V این امکان را می‌ده که به احسان به ثبت عکس ها از اشیای متحرک (در شرایط نوری خوب) در فاصله‌ی بعید اعم از پرندگان، پرداخت. اما سیستم فوکوس این دوربین همواره در تقلا برای فوکوس بر سوژه‌های سریع، است. در ضمن باید توانایی‌های سنسور حقیر این دوربین را نیز در عقیده داشته باشید که عکاسی در شرایط نوری لاغر مطمئنا جز آن‌ها نیست. HX400V  توانایی تنظیم حساسیت طبیعی در بازه‌ی ۳۲۰۰-۸۰ (به چهره داینامیک لغایت ۱۲۸۰۰) را دارد. عدم توانایی در ثبت عکس ها با فرمت خام RAW نیز یگانه دیگر از نقاط سستی این سوپرزوم به آمار می‌رود.

سونی HX400V به نکویی می‌تواند نیاز‌های فیلمبرداری کاربران ابتدایی و نیمه‌حرفه‌ای را پوشش دهد. این دوربین توانایی ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P با نرخ ۲۴ یا ۶۰ فریم بر ثانیه و در فرمت AVCHD را دارد. میکروفون استریو و لرزش‌گیر اپتیکال نیز جهت درمان کیفیت فیلم‌های خروجی تعبیه شده‌اند. GPS، NFC و وای‌فای درونی را نیز به امکانات HX400V اضافه کنید.

گستره‌ی زوم بیشتر و دکمه‌های کنترلی بزرگ‌تر، نقاط مزیت HX400V  نسبت به اخ کامپکت خویش است. سونی سایبرشات HX400V گزینه‌ی مناسبی برای افرادی است که به عکاسی و فیلمبرداری در روشنایی مناسب در سفر‌های گوناگون می‌پردازند، به شمار می‌رود.

نقاط قوت

  • منظره یاب با ۹۲۱ هزار پیکسل
  • عکاسی متوالی (فوکوس ثابت) با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه
  • گستره‌ی زوم عالی
  • GPS داخلی

نقاط ضعف

  • تعبیه‌ی تنها یک حلقه‌ی کنترلی
  • گستره‌ی ایزو محدود
  • عدم حمایت از فرمت خام


نیکون کول‌پیکس P900


کول‌پیکس P900 را می‌توان سلطان کنونی دوربین‌های سوپرزوم دانست. این دوربین به واسطه‌ی به کارگیری لنز ۲۰۰۰-۲۴ میلی‌متری قابلیت زوم ۸۳ مساوی را دارد الی بدین ترتیب به مبارزه با قوانین طبیعت بپردازید. با P900 می‌توانید به ثبت عکس ها از ماه بپردازید!

لنز این دوربین نه فقط گستره‌ی زوم فوقانی دارد، بلکه روشنی فوقانی در تمام این گستره ارائه می‌کند که با توجه به پیچیدگی‌های طراحی لنز، شایان تشویق است. در تقسیم کیفیت تصاویر (تنها فرمت JPEG‌ پشتیبانی می‌شود) نیز P900 فوکوس پسندیده و پردازش رنگ مناسبی سپریدن می‌دهد. با این حال الگوریتم‌های شدید تفریق نویز مایه شده لغایت جزئیات لغایت میزان زیادی از بین بروند. 


عکاسی با بهترین دوربین های سوپرزوم


جهت عکاسی در زوم‌های بالا به لرزشگیر نیرومند یا سه‌پایه احتیاج خواهید داشت؛ با این حال عملکرد لرزشگیر P900 زیاد عالی است که کاربران را قادر به عکاسی آسان در زوم‌‌های بالا می‌سازد. گستره‌ی زوم بالا بدون نقاط منفی در کول‌پیکس P900 حاصل نشده است. این دوربین از بدنه‌ی ابهت سهم می‌برد،  نزدیک  برابر با دوربین حرفه‌ای نیکون D7200 به همراه لنز پایه آن. 

نقاط قوت

  • لنز ۲۰۰۰-۲۴ میلی‌متر واضح
  • لرزشگیر تصویر خارق‌العاده 
  • حلقه‌های کنترلی دوگانه
  • GPS داخلی

نقاط ضعف

  • بدنه‌ی زیاد کبیر و بها بالا
  • عدم حمایت از فرمت خام
  • ثبت کلیپ‌های ویدیویی با تنظیمات اتوماتیک نتایج رضایت بخشی ندارد


فوجی فیلم فاین‌پیکس S1


در حال آماده فوجی فیلم چندین نمونه دوربین سوپرزوم به بازار عرضه می‌کند کهFinepix S1 را می‌توان پرچمدار محصولات این شرکت در این رده‌ از دوربین‌های عنوان کرد. S1 از لنز ۱۲۰۰-۲۴ میلی‌متری با توانایی زوم ۵۰ مساوی پشتیبانی می‌کند و سنسور ۱۶.۲ مگاپیکسلی BSI CMOS به اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچی وظیفه‌ی ثبت تصاویر را بر عهده دارد. امثال دیگر دوربین‌های این رده، s1 نیز به واسطه‌ی بدنه‌ی کبیر خود، حس و حالی مثل دوربین‌های DSLR را به کاربر منتقل می‌کند.

یکی از نقاط قوت S1‌ نسبت به رقبا قابلیت پایداری در مساوی نفوذ احد و غبار است که هیچ دوربین دیگری در این بازه‌ی قیمتی از این شاخصه بهره نمی‌برد. وای‌فای داخلی، نمایشگر چرخان و پشتیبانی از فرمت خام RAW از سایر نقاط قوت فوجی‌فیلم S1 است. این دوربین همچنین از بازه‌ی ایزو ۱۰۰ لغایت ۱۲۸۰۰ پشتیبانی می‌کند و توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 1080P با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. متاسفانه در S1 توانایی اعمال هیچ‌گونه تنظیم دستی را حین فیلمبرداری نخواهی داشت.

لنز به پیشه رفته در S1 در تمام محدوده‌ی کاری خود عکس ها یکپارچه و زیاد واضحی را ارایه می‌دهد. لرزشگیر نیز با این که به نکویی نمونه‌ی به پیشه رفته در P900 نیست، ولی عملکرد قابل قبولی دارد. قابلیت فوکوس تند فارغ از فاصله‌ی کانونی، در S1 زیاد لذت تقسیم است. اما متاسفانه در زمینه‌ی کفیت تصاویر، فوجی فیلم عملکرد احسان از خویش به نمایش نمی‌گذارد. تصاویر عمدتا به علت الگوریتم وزین حذف نویز، فاقد جزئیات هستند. این مساله در ایزو‌های اغلب از ۸۰۰ اغلب به چشم می‌خورد. در ضمن با هستی پشتیبانی از فرمت RAW، عکس‌های ثبت شده در این حالت قابلیت ارتقای کیفیت زیادی ندارند.

اگر قابلیت ضد یگانه و غبار بودن دوربین برای شما اهمیت زیادی دارید، با پروا به منحصر به فرد بودن S1‌ در این مقوله فقط برگزیدن ممکن همین گزینه خواهد بود. در زمینه‌ی فیلمبرداری گزینه‌های بسیار بهتری وجود دارد و کیفیت متوسط این دوربین شما را راضی نخواهد کرد. با هستی سیستم فوکوس بسیار خوب، کیفیت عکس‌های فوجی‌فیلم S1 را می‌توان در بهترین حالت، خوب توصیف کرد. 

نقاط قوت

  • بدنه‌ی ضد غبار
  • فوکوس سریع
  • نمایشگر چرخان
  • قابلیت ثبت عکس ها با فرمت RAW

نقاط ضعف

  • کیفیت نه چندان خوب تصاویر
  • نبود امکان تغییر دستی تنظیمات حین فیلمبرداری

کانن پاورشات SX60 HS


پاورشات SX60 HS قوی‌ترین فرآورده کانن در رده‌ی محصولات سوپرزوم این کمپانی است. این دوربین به لنز ۱۳۶۵-۲۱ میلی‌متری با دیافراگم F3.4-6.5 مجهز شده است که بدین ترتیب امکان زوم ۶۵ مساوی را برای عکاسان به ارمغان می‌آورد. لرزشگیر اپتیکال ویژه کانن نیز وظیفه‌ی حذف لرزش‌ها را بر عهده دارد. SX60 HS از بدنه‌ی مثل با دوربین‌های DSLR به به اتفاق نمایشگر چرخان ۳۶۰ درجه‌ای و منظره‌یاب الکترونیکی بهره می‌برد. 

SX60 HS‌ از معدود دوربین‌های سوپزوم کلاسیک است که از فرمت خام عکاسی حمایت می‌کند که بدین ترتیب عکاسان می‌توانند از تمام پتانسیل دوربین به نکویی بهره ببرند. کفشک اتصال ابزارها جانبی نیز گرد سایر از نقاط قوت SX60 HS که در دوربین‌های این رده بسیار کمیاب است.

سوپرزوم کانن از سنسور ۱۶.۱ مگاپیکسلی CMOS با اندازه‌ی ۱/۲.۳ اینچی سهم می‌برد. تصاویر خروجی این دوربین کیفیت قابل قبولی دارند و علاوه بر پردازش زیبای رنگ‌ها، در تمام نقاط تصویر روشنی و جزئیات مناسبی تماشا می‌شود. در ضمن برای افزایش کیفیت تصاویر می‌توانید با ثبت آن‌ها با فرمت RAW، به پس‌پردازش باره عقیده خویش بپردازید. ولی کیفیت عکس‌های این دوربین به علت سنسور حقیر آن در بهترین حالت نیز به اتفاق با نقاط ضعفی است. البته به وسیله‌ی ثبت عکس ها خام می‌توانید کیفیت‌ عکس‌ها را شفا قابل توجهی دهید.


عکاسی با بهترین دوربین های سوپرزوم

 در زمینه‌ی عکاسی پیاپی SX60 HS‌ توانا است لغایت با سرعت ۱.۳ فریم بر ثانیه با فرمت‌ RAW به به اتفاق JPEG، و ۶.۱ فریم بر ثانیه با فرمت JPEG به ثبت تصاویر بپردازد. با استفاده از کارت‌های حافظه‌ی سریع توانا خواهید بود بدون دیرکرد به عکاسی متوالی بپردازید.

علاوه بر توانایی‌‌های بالای SX60 HS در عکاسی با تنظیمات اتوماتیک برای کاربران معمولی، کاربران حرفه‌ای نیز از مهار کامل بر طیف وسیع تنظیمات خوشنودی خواهند داشت. یکی سایر از امکانات کاربردی SX60 HS قابلیت زوم و تعیین موضوع است و بعد از این عملیات قادر خواهید در هر بازه‌ای از زوم از فوکوس بر سوژه‌ی خود اطمینان داشته باشید.

نقاط قوت

  • کیفیت تصویر خوب
  • بازه‌ی زوم بسیار خوب
  • قابلیت ثبت تصاویر با فرمت خام
  • امکانات کاربردی در فیلمبرداری

نقاط ضعف

  • حداکثر گشودگی دیافراگم نامناسب در انتهای بازه‌ی زوم
  • تا حدودی گران‌تر از سایر رقبا در این کلاس
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

مقایسه دوربین نیکون D7200 با D7500

با معرفی نیکون D7500، عکاسانی که به دنبال پیشروی کردن به دوربین‌های حرفه‌ای‌تر DSLR هستند کمی مردد شده‌اند. از آن‌جایی که در واقعیت دوربین D7500 مدل کمی ارتقاء یافته‌ D7200 است؛ باید ببینیم آیا دگرگونی ها صورت گرفته در D7500 عکاسان را به خرید این محصول ترغیب می‌کند؟


مقایسه دوربین نیکون D7200 با D7500


تفاوت بین نیکون D7200 با D7500


در مقاله‌ی پیش‌ رو به سنجش دو دوربین نیکون D7500 و D7200 پرداخته‌ایم. در این مقایسه هدف داریم اثر دهیم که دوربین جدید D7500 چه مزایایی برای عکاسان دارد. در ضمن قابلیت‌های مهم نیکون D7200 را نیز باره رسیدگی قرار خواهیم داد.


۱- سنسور

در‌حالی‌که دوربین D7200 از یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی APS-C DX استفاده می‌کند، مدل جدید‌تر یعنی D7500 به یک سنسور ۲۰.۹ مگاپیکسلی APS-DX مجهز است.


با پروا به کاهش رزولوشن در دوربین  D7500 احتمالا تعدادی پیکسل را از دست خواهید داد؛ اما این میزان در تست‌های راستین عکاسی ناچیز است. این درحالی است که دوربین جدید از محدوده‌ی انعطاف‌پذیرتری از ISO سهم می‌برد. درحالی‌که دوربین D7200 دارای محدوده‌ی ایزو ۱۰۰-۲۵۶۰۰ است، دوربین D7500 این محدوده را به ۵۱۲۰۰ اشاعه داده است. این تمام قابلیت‌های ایزوی این دوربین نیست، چرا که فناوری محدوده‌ی وسیع بکاررفته در دوربین  توانا است لغایت ایزو را به عددی برابر ۱۶۴۰۰۰۰ نیز برساند.


با وجود اینکه معمولا از حداکثر ظرفیت ایزو در دوربین بهره‌گیری نمی‌کنیم (مگر اینکه مجبور شویم)؛ اما قابلیت‌های ایزو در D7500 بسیار بهتر از دوربین D7200 است. قابلیت عکس‌برداری با ISO 50 نیز در D7500 شدنی است که این جستار دوربین را هنگام خلق تصاویر با نوردهی طولانی یا به کارگیری لنز‌های پرایم در روشنایی روز تطبیق‌پذیر‌تر خواهد کرد.


۲- فوکوس خودکار

هر دو دوربین D7500 و D7200 از یک سیستم ۵۱ نقطه‌ای AF با ۱۵ نقطه‌ی مرکزی متقاطع متنوع به قصد دقت فوق‌العاده سهم می‌برند.


با این حال D7500 با حالت Group-Area AF که در D500 نیز موجود است و وانگهی سنسور اندازه‌گیری با رزولوشن بالاتر به قصد شفا قابلیت‌های ردیابی در سنجش با D7200 امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد. سنسور ۱۸۰۰۰۰ پیکسل RGB روی D7500 نیز بسیار بهتر از تراشه ۲۰۱۶ پیکسلی روی D7200 عمل می‌کند.


دوربین D7500 از قابلیت سیستم دقیق Auto AF که پیش‌تر روی D500 نیز بهره‌گیری شده بود بهره می‌برد. این سیستم به کاربران این توانایی را می‌دهد که به چهره خودکار فوکوس اتوماتیک را با لنز‌های مخصوص در Live View کالیبره کنند.



مقایسه دوربین نیکون D7200 با D7500


۳- سرعت عکاسی پیاپی

درحالی‌که سرعت ۶ فریم برثانیه در عکاسی پیاپی در دوربین D7200 به اندازه‌ی کافی مناسب به عقیده می‌رسد، دوربین D7500 حتی سرعتی کمی بالاتر در کران ۸ فریم بر ثانیه را برای عکاسی متوالی ارائه می‌دهد. البته این تمام ماجرا نیست: از آن‌جایی‌که D7500 بافر اکثریت دارد، این امکان را به شما می‌دهد که الی ۵۰ عکس پیاپی ثبت کنید (همچنین فایل‌ها به چهره ۱۴بیت RAW و غیرفشرده هستند). این ویژگی در مقایسه با ۱۸ عکس با سرعت ۶ فریم بر ثانیه در دوربین D7200 یک گام بزرگ محسوب می‌شود.


۴- صفحه نمایش

درحالی‌که هر دو دوربین D7100 و D7200 از یک صفحه ‌نمایش کبیر چسبیده به بدنه‌ی دوربین با اندازه ۳.۲ اینچ سهم می‌برند، دوربین D7500 دارای یک صفحه نمایش لمسی ۳.۲ اینچی متحرک است.


صفحه نمایش متحرک قطعا مزایای خویش را به همراه دارد. قاب‌بندی عکس‌ها در Live View در صفحه نمایش متحرک D7500 راحت‌تر صورت می‌گیرد و قابلیت فوکوس دستی (همچنین می‌توانید در هر بخشی از صفحه نمایش که گرایش دارید ضربه بزنید و روی سوژه‌ی باره عقیده فوکوس کنید و مقارن شاتر را پرکار کنید) و بررسی تصاویر گرفته شده در این گونه از صفحه نمایش‌ها نیز قدری آسان‌تر خواهد کرد.


تنها نکته‌ی ناامید‌کننده درباره‌ی صفحه نمایش نیکون D7500 تفریق رزولوشن آن است که از ۱۲۹۰۰۰۰ پیکسل در D7200 به ۹۲۲۰۰۰ پیکسل تغییر کرده است. با این حال با وجود میزان بالای شفافیت این صفحه نمایش و نمایش طبیعی رنگ‌ها در آن، این سوژه تأثیر منفی روی تجربه‌ی کاربران نخواهد گذاشت.


۵- کیفیت ساخت

نیکون D7500 حدود ۵ درصد از D7200 سبک‌تر است ( و ۱۶ درصد از D500) و وزن ۶۴۰ گرم را روی ترازو نشانه می‌دهد. علی‌رغم تفریق وزن جزئی، همچنان پرماسیدن دوام و راحتی را به دستان کاربر متقل می‌کند.


گریپ D7500 در سنجش با D7200 کمی عمیق‌تر است. در ضمن دوربین D7200 از قابلیت تعبیه گریپ یک باتری عمودی اختیاری سهم می‌برد که در هنگام عکاسی پرتره به چهره منظم سودمند واقع خواهد شد؛ ولی نیکون چنین گریپی را برای D7500 عرضه نکرده است (حداقل الی الان). 


هر دو دوربین در میانی محصولات ثابت در مساوی آب‌وهوا دسته‌بندی می‌شوند. درحالی‌که D7200 از پنل‌های منیزیم و آلمینیومی بهره می‌برد، در D7500 به منظور کاهش وزن از یک ساختار تک بدنه‌ای یا مانِ‌کاک کاربرد شده است؛ در این ساختار شاسی و بدنه احد هستند و به چهره جداگانه قرار نگرفته‌اند.


درحالی‌که شدنی است این یک پس‌رفت از جانب نیکون محسوب شود؛ اما با پروا به قیمت D7500 این فرآورده همچنان حس یک فرآورده با دوام را به دست کاربران منتقل می‌کند و بی گمان حس یک فرآورده پلاستیکی را ندارد.


۶- فیلم‌برداری

دوربین D7200 قادر است لغایت با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت Full HD فیلم‌برداری کند؛ ولی نیکون این قابلیت را در D7500 ارتقاء داده، از این رو این دوربین قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه تا مدت موعد ۳۰ دقیقه را دارد. علاوه بر فیلم‌برداری با کیفیت 4K دوربین D7500 توانا است عکس ها Full HD با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز ثبت کند. درحالی‌ که این دوربین قابلیت ثبت فیلم‌های تایم‌لپس 4K UHD را دارد به لرزش‌گیر الکترونیکی به هدف کاهش تأثیر لرزش دوربین در دست اثناء فیلم‌برداری نیز مجهز است.



مقایسه دوربین نیکون D7200 با D7500


هر دو دوربین به منظور ضبط و مانیتورینگ سطح صدا به صورت حرفه‌ای به جک‌های هدفون و میکروفون مجهز هستند. دوربین D7500 علاوه بر موارد گفته شده خروجی مقارن 4K UHD به کارت حافظه و همچنین بدون فشرده‌سازی از راه HDMI را دارد.


۷- اندوخته اطلاعات

دوربین D7200 حائز دو درگاه کارت حافظه SD می‌باشد که به شما پروانه می‌دهد الی محتوای گوناگونی را روی هر دو کارت ذخیره کنید. برای نمونه می‌توانید روی یک کارت حافظه عکس‌ و روی دیگری فیلم ذخیره کنید، یا روی گرد عکس‌های با فرمت JPEG و روی دیگری عکس‌هایی با فرمت RAW اندوخته کنید. درگاه دوم حافظه می‌تواند به ‌عنوان حافظه‌ی ذخیره عمل کند؛ ولی دوربین D7500 تنها دراری یک درگاه کارت حافظه SD است. البته با توجه به اینکه کارت‌های حافظه با گنجایش بالا از گذشته مقرون به صرفه‌تر هستند و با ویرانی و خطاهای کم‌تری مواجه می‌شوند؛ پس درگاه دوم کارت حافظه خیلی هم حیاتی به عقیده نمی‌رسد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی

انواع صبحانه پروتئینی

برای اینکه معاش پرانرژی داشته باشید، باید صبحانه‌ای کامل بخورید. فرقی نمی‌کند که در درازا روز، یک قرار کاری داشته باشید یا یک تمرین شدید هوازی، در هر صورت، به صبحانه‌ای کامل و مقوی دربایستن دارید. یک ناشتایی پروتئینی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

برای آموزش طرز تهیه این صبحانه ها می توانید از کلاس های آموزشی و جلسات آموزشی گروه سرآشپزان آسیا استفاده کنید.


صبحانه پروتئینی


صبحانه‌ای که ۱۵ گرم پروتئین یا بیشتر متعلق به داشته باشد، کمک می‌کند که انرژی موردنیاز روزمره شما تأمین شود. همچنین، باعث می‌شود که در درازا روز کمتر غذاهای متفرقه و میان‌وعده‌های مضر بخورید.


انواع صبحانه پروتئینی


پروتئین تقسیم مهم و حیاتی در ناشتایی است. انرژی باره دربایستن برای کارهای روزمره را تأمین می‌‌کند، شما را سرزنده، هوشیار و متمرکز نگه می‌دارد.

همچنین باعث می‌شود که در درازا روز احساس سیری کنید و بی درنگ پس از صبحانه، مجدد گرسنه نشوید.

با وجود این، تن شما به نسبت صحیحی از پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات های پیچیده دربایستن دارد الی انرژی کاملی داشته باشد. بیشتر کارآزمودگان رژیم و تغذیه، پیشنهاد می‌کنند که پروتئین باید ۱۵ الی ۲۵ درصد از انرژی دریافتی مورد دربایستن تن را تأمین کند.

در ادامه، با ۱۰ صبحانه سرشار از پروتئین، آشنا می‌شوید. این صبحانه‌ها نسبت مناسبی از چربی‌های سالم و کربوهیدرات نیز دارند و برای اینکه در طول روز انرژی لازم را داشته باشید، انتخاب خوبی هستند.


۱. اسکرمبل سفیده تخم‌مرغ

ر هر سفیده تخم مرغ، ۳/۶ گرم پروتئین وجود دارد. اسکرمبل تخم‌مرغ (با سرچی ساده در اینترنت می‌توانید دستور تهیه اسکرمبل را بیابید) به همراه سبزیجات پسین مثلا کاهو و گوجه، صبحانه‌ای عالی است که پروتئین کافی و فیبر موردنیاز برای شروع یک بامداد پرانرژی را تأمین می‌کند. می‌توانید تست تهیه‌شده با غلات کامل را به این صبحانه اضافه کنید تا صبحانه‌ای کامل‌تر داشته باشید.


انواع صبحانه پروتئینی


۲. ماست یونانی به همراه میوه‌ها، مغزها و جو دوسر

اگر به ناشتایی پروتئینی دربایستن دارید، ماست یونانی منبعی عالی برای اخذ پروتئین است. هر نصف فنجان از ماست یونانی، بیش از ۱۷ گرم پروتئین دارد. می‌توانید میوه‌هایی مثل توت فرنگی، بلوبری، تکه‌های هلو یا هر میوه‌ای که در دسترس بود، به همواه چندی کربوهیدرات، چند مغز برای اضافه کردن پروتئین اغلب و چربی‌های سالم، به این صبحانه اضافه کنید. برای اینکه فیبر و طعم اکثریت به این ناشتایی اضافه شود، می‌توانید جو دوسر را آزمون کنید.


۳. پنکیک پروتئین

هر وقت هوس پنکیک کردید، می‌توانید با چند ترفند، پنکیک را به صبحانه‌ای کامل و سرشار از پروتئین تبدیل کنید. می‌توانید به آن پودر پروتئین و پوره موز اضافه کنید. با این کار، پروتئین باره بیچارگی بدن‌تان تأمین می‌شود؛ بدون اینکه چربی اضافه وارد بدن‌تان کنید.


۴. مافین تخم‌مرغ فریتاتا

این گزینه، انتخابی عالی برای ناشتایی است. با افزودن سفیده تخم‌مرغ و ماست یونانی می‌توانید یک مافین عالی و سرشار از پروتئین داشته باشید. می‌توانید به مافین‌ها، اسفناج خردشده و قارچ هم اضافه کنید. این مواد علاوه بر ویژگان فراوانی که دارند، طعم نکویی به مافین تخم‌مرغ می‌دهند.


فریتاتا یک غذای سنتی ایتالیایی است که مونث اصلی آن تخم‌مرغ است و با مواد دیگری مثلا پنیر و سبزی ها جاسازی می‌شود و  نزدیک  به املت شباهت دارد.


۵. اسموتی پروتئین

اگر در فصل حرارت هستید و همنشین ندارید ناشتایی پختنی بخورید یا حوصله درست کردن چیزی را ندارید، می‌توانید اسموتی های پروتئینی را جایگزین کنید که تند حاضر می‌شوند. مثلا یگانه از گونه ها اسموتی‌هایی که می‌توانید تهیه کنید، ترکیب شیر بادام، پروتئین وی و چند نوع میوه یا سبزی تندرست است.


۶. بوریتوی صبحانه

بوریتو نوعی غذای مکزیکی است. آن را با لوبیای سیاه، سیب زمینی شیرین و اسکرمبل تخم‌مرغ جاسازی می‌کنند. این صبحانه لذیذ در هر وعده ۲۰ گرم پروتئین دارد. می‌توانید به آن چند قاشق غذاخوری سس سالسا، چند تکه آووکادو اضافه کنید و صبحانه‌ای خوشمزه و کامل برای یک روز پرانرژی داشته باشید.



انواع صبحانه پروتئینی


۷. جو دوسر و تخم کتان

جو دوسر مقدار زیادی پروتئین دارد و در واقع نسبت به غلات دیگر، حائز بیشترین میزان پروتئین است. اگر این غلات ارزشمند را با تخم کتان ترکیب کنید، غذایی ساده، پرانرژی و گیاهی خواهید داشت که انرژی باره نیاز برای فعالیت‌های روزانه و تمرینات ورزشی را فراهم می‌کند.


۸. شاک شوکا

شاک شوکا، املت تونسی است.

این املت، غذای محبوبی در منطقه‌ٔ خاورمیانه و آفریقای شمالی است. برای تهیه‌ٔ آن از موادی مثل سس گوجه، فلفل و پیاز، تخم‌مرغ و گونه ها سبزیجات محلی کاربرد می‌کنند. این غذا را می‌توانید با نان پیتا یا نان لواش تهیه‌شده از غلات کامل، نوش جان کنید لغایت صبحانه‌ای کامل داشته باشید.


۹. سالمون دودی یا بوقلمون کبابی

یک صبحانه مقوی و پرانرژی و سالم می‌تواند بسیار لذیذ هم باشد. گوشت‌های کم‌چرب مثلا گوشت بوقلمون یا سالمون دودی، می‌تواند غذایی کامل و مقوی برای یک تمرین عالی باشد. اگر این صبحانه را با کربوهیدرات مثلا نان‌های تهیه‌شده با جو و گندم کامل ترکیب کنید، صبحانه‌ای کامل است که دسته زیادی از نیازهای غذایی شما را تأمین می‌کند.


۱۰. آزمایش آووکادو و تخم مرغ

اگر عاشق طعم آووکادو هستید می‌توانید برای اضافه کردن پروتئین و غلات به صبحانه خود، تست آووکادو و تخم‌مرغ را آزمون کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی محمدی