بنا بر قانون، در باره هر معامله‌ایکه در دفاتر مشاوران املاک صورت می‌پذیرد، لغایت سقف ارزش مالی 500 میلیون تومان، هر یک از طرفین معامله باید مبلغ 0.5 درصد از ارزش آن معامله را به مشاور املاک بپردازند و در صورت بالاتر رفتن ارزش معامله، به میزان مبلغ مازاد، 0.25 درصد نیز به مبلغ فوق افزوده خواهد شد.

به عنوان مثال، در معاملات مربوط به خرید و فروش ملک، اگر ارزش معامله‌ای 800 میلیون تومان باشد، هر دو سو معامله باید هرکدام نیمه درصد (معادل 2.5 میلیون تومان) برای 500 میلیون و 0.25 درصد برابر 750 هزار تومان بابت 300 میلیون و روی هم رفته مبلغ 3 میلیون و 250 هزار تومان حق کمیسیون املاک در سال 97 را بپردازند.

محله نیاوران

اما در باره داد و ستدها رهن و اجاره، ساختاره این محاسبه بر پای بست، ارزش اجاره ملک خواهد بود. بدین چهره که رایزن املاک یک ربع مبلغ کرایه ماهانه باره توافق میانی موجر و مستاجر را به عنوان کمیسیون اخذ می‌کند. برای املاک رهنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن برابر 30 هزار تومان کرایه در نظر گرفته می شود و طبق رقم معادل، کمیسیون مشاور املاک محاسبه می شود.


کمسیون بنگاه در صورت فسخ پیمان نامه چگونه است؟


چنانچه معامله‌ای با خوشنودی طرفین یا به واسطه احد از شرایط قانونی فسخ شود بنگاه حق اخذ دستمزد را دارد، مشروط به آنکه خود بنگاه عامل فسخ معامله نباشد.


هر بنگاه املاکی باید کلیه معاملاتی را که انجام می‌گیرد، در دفتری ثبت کند. در این دفتر باید نام هر دو سو معامله مالی که سوژه معامله است، گونه معامله، شرایط معامله، و این که تسلیم جستار معامله فوری است یا حائز شرایط است عوض مالی که باید پرداخت شود ( وجه نقد است چک است و … ) و امضای طرفین معامله آورده شود.


هر شخصی که بدون پروانه مبادرت به دلالی کند، به زندان از شش ماه لغایت دو سنه و نیز جزای نقدی محکوم خواهد شد و اگر معلوم شود عمل دلال بر خلاف آیین نامه مربوط به دلالی است باره دنبال واقع شده و از کار دلالی موقتا بی بهره و اجازه او نیز باطل می شود.

حق کمیسیون مشاورین املاک


آیا به حق کمیسیون مالیات تعلق می‌گیرد؟

بنا بر اعلام اتحادیه صنف مشاوران املاک، 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به حق کمیسیون مشاورین املاک افزوده می‌شود که موجر و مستأجر ملزم به پرداخت آن هستند و در صورت تخلف برخی مشاوران املاک و گرفتن مبلغ بیشتراز مبلغ فوق، کمیسیون بررسی به تخلفات در اتحادیه مشاوران املاک طهران پاسخگوی شکایات است علاوه بر آن مشاوران املاک باید بابت دریافت حق کمیسیون برای طرفین معامله قبض صادر کنند و مشاوران ملزم به درج مبلغ حق الزحمه کمیسیون در قرارداد کرایه هستند.

حق کمیسیون املاک

در چهره تخلف چه کنیم؟


به طور حتم، مشابه هر معامله دیگر، دریافت حق کمیسیون نیز عاری از تخلفات احتمالی نخواهد بود.

یکی از این تخلفات، دریافت سلیقه‌ای حق کمیسیون است که حتی قانون هم نتوانسته به کلی جلوی آن را بگیرد. ضابطه‌مند نبودن آژانس‌های املاک از یک سو و عدم هشدار ملت از قوانین، زمینه‌ساز چنین مشکلاتی می‌شود.

از طرفی، رشد قارچ نوع دفاتر مشاور املاک به خصوص در تهران، بازرسی کامل بر این صنف را تا حدی غیرممکن ساخته و اغلب این تخلفات نیز از سوی مشاوران املاک غیررسمی و فاقد مجوز از جانب اتحادیه املاک رخ می‌دهد.

گرچه، اتحادیه املاک تمام آژانس‌های املاک را موظف به نصب تابلوی قیمت‌های مصوب نرخ حق کمیسیون املاک در سال 97 کرده ولی همچنان بسیاری از آژانس‌های املاک از این پیشه پرهیز می‌کنند.


حق کمیسیون یا به قول برخی آژانس‌های املاک حق‌الزحمه، مهمترین منبع درآمد مشاوران املاک محسوب می‌شود. گرچه گرفتن حق کمیسیون ازسوی بنگاه‌های رایزن املاک امری بدیهی و جا افتاده است، اما در بسیاری از موارد، بر راز میزان اخذ این مبلغ اختلافات متعددی به وجود می‌آید.

ویژه مشاوران املاک: هرچند در گذشته دریافت این مبلغ به چهره سلیقه‌ای سپریدن می‌گرفت، اما از سال 1379 به بعد و با تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت، دریافت حق کمیسیون به شکل یک قانون درآمد که این قانون میزان ریزبین و روش محاسبه حق کمیسیون را در تمام داد و ستدها اعم از اتومبیل و ملک پیش‌بینی کرده است.


نحوه محاسبه حق کمیسیون


بنا بر قانون، در مورد هر معامله‌ایکه در دفاتر مشاوران املاک صورت می‌پذیرد، لغایت سقف ارزش مالی 500 میلیون تومان، هر یک از هر دو سو معامله باید مبلغ 0.5 درصد از ارزش آن معامله را به مشاور املاک بپردازند و در چهره بالاتر رفتن ارزش معامله، به میزان مبلغ مازاد، 0.25 درصد نیز به مبلغ فوق افزوده خواهد شد.

به عنوان مثال، در داد و ستدها مربوط به خرید و فروش ملک، اگر ارزش معامله‌ای 800 میلیون تومان باشد، طرفین معامله باید هرکدام نصف درصد (معادل 2.5 میلیون تومان) برای 500 میلیون و 0.25 درصد برابر 750 هزار تومان بابت 300 میلیون و روی هم رفته مبلغ 3 میلیون و 250 هزار تومان حق کمیسیون بپردازند.

اما در مورد معاملات رهن و اجاره، ساختاره این محاسبه بر اساس ارزش کرایه ملک خواهد بود. بدین چهره که مشاور املاک یک چهارم مبلغ کرایه ماهانه باره توافق میان موجر و مستاجر را به عنوان کمیسیون اخذ می‌کند. برای املاک رهنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن برابر 30 هزار تومان اجاره در عقیده گرفته می شود و طبق رقم معادل، کمیسیون رایزن املاک محاسبه می شود.

در چهره فسخ معامله، تکلیف پرداخت کمیسیون چیست؟

چنانچه معامله‌ای با رضایت طرفین یا به واسطه گرد از شرایط قانونی فسخ شود بنگاه حق دریافت پاداش را دارد، مشروط به آنکه خویش بنگاه عامل فسخ معامله نباشد.

حق کمیسیون املاک

هر بنگاه املاکی باید کلیه معاملاتی را که انجام می‌گیرد، در دفتری ثبت کند. در این دفتر باید نام طرفین معامله مالی که سوژه معامله است، گونه معامله، شرایط معامله، و این که تسلیم جستار معامله فوری است یا دارای شرایط است عوض مالی که باید پرداخت شود ( وجه نقد است چک است و … ) و امضای طرفین معامله آورده شود.


خرید و فروش آپارتمان در نیاوران


ﻣﺤﻠﻪ ﻧﻴﺎوران ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺟﺎذﺑﻪ ﻫﺎی ﺗﺎرﻳﺨﻲ، ﮔﺮدﺷﮕﺮی و ﺗﻔﺮﺟﮕﺎﻫﻲ، و ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﮔﺮوه ﻫﺎی ذیﻧﻔﻮذ(ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی) ﻛﺸﻮری و ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ در اﻳﻦ  ﻣﻨﻄﻘﻪ اﺳﻜﺎن دارﻧﺪ و اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﻨﺒﻊ درآﻣﺪ ﺑﺎﻻﻳﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﺟﺬب ﺗﻮرﻳﺴﺖ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.  ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰان ﺷﻬﺮی ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻄﻠﻮب اﻳﻦ اﻣﺎﻛﻦ و ﺟﺬب ﺗﻮرﻳﺴﺖ و ﻧﻴﺰ ﺳﺮازﻳﺮ ﻛﺮدن ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺑﻪ ﻛﺸﻮر ﺗﺪاﺑﻴﺮ ﺧﻮﺑﻲ را ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ. ﮔﻔﺘﻨﻲ اﺳﺖ زﻣﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺖ  ﻛﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪان در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﺸﻮد.  مسیر ﻣﺸﺎرﻛﺖ، ﭘﺮﺳﺶ ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ و اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎی ﺳﺎزﻧﺪه آﻧﺎن از ﺟﻤﻠﻪ گذرگاه ﻛﺎرﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ در ﺗﻬﻴﻪ ، اﺟﺮا و ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از ﻃﺮح ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺤﻠﻪ اراﺋﻪ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، و اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ ﻣﺤﻼت، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺧﻮد را در اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰان ﻃﺮح رﻳﺰی و ﺷﻬﺮداری ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮﺑﻪ اﺟﺮای آن ﻣﻲ ﭘﺮدازد ﺳﻬﻴﻢ داﻧﺴﺘﻪ وﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﻫﻤﻜﺎری ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺷﻬﺮداری ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮓ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ و اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﻋﻄﻔﻲ در ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺷﻬﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.