اجاره آپارتمان همواره کار سختی بود و مردم برای اجاره کردن نسبت به پولی که دستشان بود همواره مشکل داشتند و بعد از کلی گشت و گذار خانه موردنظر را به سختی پیدا می کردند ولی اگر نحوه حساب کردن رهن و کرایه ماهانه را بدانند می دانند که با پولشان در کدام محله و با چه متراژ و امکاناتی می توانند خانه اجاره کنند و توقع چه امکاناتی داشته باشند.

اجاره خانه

اجاره بها مبلغی است که مستاجر بابت استفاده از منافع خانه و آپارتمان استیجاری بر اساس توافق با صاحب منزل به چهره روزانه یا ماهانه به او می‎پردازد. مطابق عرف و رویه تنظیم اجاره نامه ها، کرایه بها به چهره ماهیانه محاسبه می‎شود.

اجاره خانه و مبلغی که مستاجران هرماه دغدغه فراهم کردن آن و واریز به هنگام به حساب صاحبخانه را دارند، جزء مباحث مهم در موعد تنظیم کرایه نامه و توافقات اولیه است. در مطالب گذشته به نکات حقوقی در خصوص مشخصات موجر و مستاجر، جستار قرارداد کرایه و مدت کرایه پرداخته شد. در این مقاله مونث چهار در هر اجاره نامه قانونی رسیدگی خواهد شد.


ماده چهار – کرایه قیمت و شیوه پرداخت آن


بند 1 ) اجاره بها

اجاره قیمت مبلغی است که مستاجر بابت به کارگیری منافع خانه و آپارتمان کرایه ای طبق توافق با صاحب منزل به چهره روزانه یا ماهانه به او می‎پردازد. مطابق عرف و رویه تنظیم اجاره نامه ها، اجاره قیمت به صورت ماهیانه محاسبه می‎شود و در پیمان نامه ذکر می‎شود که میزان اجاره بها از قرار ماهیانه مبلغ فلان ریال که جمعا فلان ریال است در نخست یا آخر هر ماه به چهره نقد در مقابل گرفتن رسید از سوی مستاجر به موجر پرداخت می‎شود.


مستاجران حتما باید توجه کنند که بابت پرداخت اجاره منزل باید از موجر قبض اخذ کنند. در غیر این‎صورت اگر اجاره خانه ماهانه خود را به حساب موجر یا نماینده او واریز کنند یا نقدا بپردازند، در چهره بروز اختلاف و طرح دعوای مطالبه اجاره بها از جانب موجر نمی‎توانند برای دفاع ادعا کنند که کرایه ماهانه را به حساب موجر پرداخته اند. زیرا چنین پرداختی از نظر دادگاه ممکن است علت بر بدهکاری شما محسوب ‎شود.

در برخی از قراردادها بابت تضمین پرداخت کرایه خانه، دوازده فقره چک در ابتدای قرارداد و همهنگام با امضای آن از سوی مستاجر به صاحب منزل داده می‎شود. و مشخصات چک ها نیز در کرایه نامه قید می‎شود و موجر می‎تواند اجاره قیمت را در این شرایط به دو چهره مطالبه کند. احد از راه گرفتن نقدی اجاره منزل و پس دادن چک مربوط به آن ماه و یا از طریق تسلیم چک مربوطه به بانک و نقد کردن آن.

اجاره خانه

بند 2) مبلغ رهن یا قرض الحسنه

در اغلب موارد برای تضمین پرداخت اجاره بها در سررسید تعیین شده از طرف مستاجر، یا برای ضمانت تحویل تندرست ملک به موجر، مبلغی را به عنوان وام بی بهره در سررسید تنظیم اجاره نامه از مستاجر اخذ می‎کنند. در غیر اینصورت یعنی اگر مستاجر کرایه قیمت و دیگر خرج ها را در موعد مقرر پرداخت کند و هیچگونه خسارتی به ملک مورد اجاره وارد نکند، کل مبلغ وام بی بهره در سرانجام مدت کرایه به او بازگردانده خواهد شد.


موجران باید دقت کنند که در قرارداد به چهره شرط مقرر کنند چنانچه مستاجر از پرداخت کرایه بهای یک‎ماه خودداری کند، یا دیرکرد در پرداخت آن داشته باشد، موجر حق فسخ پیمان نامه به علاوه مطالبه اجاره های معوقه را از محل قرض الحسنه دارد. و مستاجر ضمن خوشنودی در این قراداد، حق هرگونه اعتراضی را در آینده از خود سلب کرد.

اگر بابت وام بی بهره یک فقره چک تسلیم صاحبخانه شود، باید به نکات زیر پروا داشت:

1- مشخصات چک در پیمان نامه کرایه و سرنوشت توضیحات آن قید شود.


2- روی چک عبارت بابت مبلغ وام بی بهره اجاره نامه عدد …. قید شود.


3-حتما شرط شود که موارد استفاده و به اجرا گذاشتن چک در چه مواقعی است. به طور نمونه عدم پرداخت اجاره های ماهانه یا هزینه های شارژ و آب، برق، گاز و …


در بیشتر موارد برای تضمین پرداخت کرایه بها در زمان تعیین شده از طرف مستاجر، یا برای ضمانت تحویل سالم ملک به موجر، مبلغی را به عنوان وام بی بهره در موعد تنظیم اجاره نامه از مستاجر دریافت می‎کنند. در غیر اینصورت یعنی اگر مستاجر اجاره قیمت و دیگر خرج ها را در سررسید مقرر پرداخت کند و هیچگونه خسارتی به ملک باره کرایه وارد نکند، کل مبلغ قرض الحسنه در آخر مدت کرایه به او بازگردانده خواهد شد.


خرید و فروش آپارتمان در اقدسیه


خرید و فروش آپارتمان در اقدسیه

اقدسیه یگانه از محله‌های شمال شرق طهران و منطقه شمیران است. این برزن از جنوب به خیابان اقدسیه (موحد دانش)، از غرب به پارک و کاخ نیاوران، از شمال به کاشانک و از شرق به آجودانیه اندک می‌شود. برای خرید و فروش آپارتمان در اقدسیه باید بدانید که خیابان اقدسیه (موحد دانش) از میدان اراج در شرق ابتدا شده و به سه گذرگاه اقدسیه (تقاطع خیابان اقدسیه و خیابان پاسداران) در غرب منتهی می‌شود.