این مطلب صرفا برای خریداران آپارتمان نوبنیاد نیست، وقتی عمیق تر به موضوع بیاندیشیم که ساختمان یک سرمایه ملی است، حاصل تفکر ، خلاقیت ، موعد و سرمایه است معتقد می شویم که همگی با هم به موضوع اندیشه کنیم که چگونه می توانیم با تغییر رفتار برگزیدن آپارتمان خوب به حفظ بهتر این سرمایه ملی کمک کنیم.


۴ نکته مهم را در خرید آپارتمان


گام اول: اهمیت سخیف زندگی در گزینش آپارتمان


اولین موضوع مهم در گزینش یک آپارتمان این است که سرنوشت شب و روز یا به عبارت دیگر تقدیر خصوصی و سرنوشت عمومی یک آپارتمان از هم جدا باشند به عبارت ساده تر اینکه بخشهایی از آپارتمان که در موعد خواب از آنها کاربرد می کنید “مثل اطاق خوابها و سرویسهای بهداشتی” با فضاهایی که در طول روز از آنها استفاده می شود تداخل نداشته باشد . تودگانه تر اینست که برای اینکه از اطاق خواب به گرمابه بروم نیازی نباشد که از سالن پذیرائی یا آشپزخانه و یا حتی نشیمن عبور کنم. بدیهی است که اتاق خوابها در درازا شب بهره‌گیری میشوند و نیازی نیست که روشنایی زیادی داشته باشند ولیکن نشیمن و آشپزخانه که بیشتر درازا روز از آنها بهره‌گیری میشود بهتر است که در محل پر نورتر ساختمان واقع شده باشند بصورت خلاصه اینکه قسمت شب آپارتمان در ضلع شمالی و تقدیر روز آپارتمان در ضلع جنوبی آپارتمان واقع شده باشد و ضمنا اینکه اطاق خوابها بهم کم و بیش باشند و سرویس بهداشتی میهمان در تقدیر خصوصی آپارتمان واقع نشده باشد و طباخ خانه ضمن بستگی با قسمت خصوصی آپارتمان در تقدیر روز آپارتمان واقع شده باشد.

ورودی آپارتمان حائز اهمیت است و اصولا نخستین تصادف هر کسی در یک واحد مسکونی در ورودی آپارتمان است و این فضا باید بتواند تسکین اولیه و رفع تنش محیط خارج از آپارتمان را برپایی نماید لذا یک کمد یا رختکن و یک آینه شفاف و بزرگ و محلی برای گذاشتن کیف و کفش وچتراز ضروریات حیات امروزی بنظر میرسد.

اصولا خانواده های ایرانی در طبخ غذاهای خوش رنگ و بو مهارت دارند اما همین بوی خوش در زمانیکه مدعوین در سالن چشم براه میزبانشان هستند خوشایند نیست بهتر است در سررسید خرید آپارتمان به بسته یا مفتوح بودن آشپزخانه توجه اخص ای مبذول داشت و حتی اگر به هر صورت طباخ خانه اوپن را ترجیح میدهیم به تهویه هوای آشپزخانه و بسته بودن تقدیر ریخت و پاش آن (قسمت کثیف آشپزخانه) و جلوه ویژه تقدیر زیبای طباخ خانه (قسمت تمیز آشپزخانه) توجه داشته باشیم. داشتن یک انباری حتی خیلی حقیر در کناره طباخ خانه امتیاز بزرگی محسوب میگردد.


گام دوم: مساحت فضاهای باره نیاز در یک آپارتمان ایده آل


هر خانواده برای مساحت آپارتمان مورد دربایستن خویش دلایل خاصی دارد و اصولا برای این قصد که اغلب یک فرمایش احساسی و سلیقه ای است ، هیچگاه نمیتوانیم الگوی مصرفی تعیین کنیم ولیکن ابعاد قسمتهای مختلف آپارتمان مورد احتیاج یا بهتر بگویم کمینه ابعاد باره احتیاج را میتوانیم رسیدگی نماییم و البته جمع مساحت این بخشها میتواند به برگزیدن بهتر متراژ آپارتمان باره تقاضای خانواده کمک شایانی نماید .

 نخست از “ورودی آپارتمان” شروع میکنیم که بعد از مفتوح شدن درب آپارتمان اولین برخورد با فضاهای جدید را ایجاد می نماید این فضا برای آپارتمانهای کوچک حدودا (۱۲۰تا ۱۴۰) × (۱۴۰ الی ۱۸۰) سانتیمتر است یعنی  نزدیک  مساحتی بین ۷/۱ متر چهارگوش الی ۵/۲ متر مربع و برای آپارتمانهای میانه حدودا (۱۲۰تا ۱۴۰) × (۲۱۰ لغایت ۲۷۰) سانتیمتر است یعنی کم و بیش مساحتی بین ۵/۲ متر مربع الی ۷/۳ متر مربع و برای آپارتمانهای بزرگ حدودا (۱۷۰تا ۲۱۰) × (۲۱۰ لغایت ۲۷۰) سانتیمتر است یعنی کم و بیش مساحتی بین ۵/۳ متر مربع الی ۷/۵ متر چهارگوش مطابق بررسی شماتیک زیر ولیکن پروا داشته باشید که ملاک ارزش ، ابعاد است و نه مساحت .

دوم”آشپزخانه” که باید امکان استجابت و نصب لوازم باره احتیاج خانواده از قبیل اجاق غذا پزی ، سینک ظرفشوئی ، هود ، فر ، یخچال ، ماشین لباسشوئی ، ماشین ظرفشوئی و … را داشته باشد. اگر در دو طرف آشپزخانه کابینت هستی دارد فاصله بین دو کابینت باید دست کم ۱۲۰ سانتیمتر باشد و ضمنا ظرفیت لوازم مصرفی و روزمره خانه را نیز داشته باشد وجود یک انباری مواد مصرفی و میز آشپزخانه امتیاز بزرگی بشمار می آید.

سوم”سالن پذیرائی و غذاخوری و نشیمن” است .

برای “سالن پذیرایی” بر بنیاد سلیقه و مهارت در چیدمان آن و تعداد میهمانان معمول باید فضا را محاسبه نمود. برای بدست آوردن ابعاد مورد احتیاج این تقسیم از آپارتمان ، برای محاسبه فضای باره احتیاج ، هر مبل تک نفره را ۷۰ لغایت ۸۰ سانتیمتر چهارگوش و مبل چند نفره را به شمار نفرات آن در همین ابعاد ضرب نمائیم مثلا برای کاناپه سه نفره درازا ۲۱۰ لغایت ۲۴۰ سانتیمتر را در عقیده میگیریم و در نهایت فضای یک میز را هم در میان مبلمان به مجموع فضای بدست آمده اضافه می نماییم.

برای “سالن غذاخوری” عرض میز را ۱۱۰ سانتیمتر و طول آنرا بر بنیاد هر تن ۶۰ سانتیمتر محاسبه مینمائیم مثلا برای یک میز ۸ نفره ابعاد ۱۱۰×۱۸۰ سانتیمتر را در نظر میگیریم و به درازا و عرض آن یک متر جهت پیمان دادن صندلیها اضافه میکنیم یعنی یک فضای ۲۱۰×۲۸۰ سانتیمتری برای این هدف فضایی مناسب به احصاییه می آید و برای “نشیمن” نیز مطابق همین ابعاد عمل میکنیم فقط یک فاصله کمینه سه متری از محل پیمان اخذ تلویزیون لغایت محل نشستن را مد نظر قرار دهید.

چهارم”اتاق خوابها” که به واسطه پیمان گرفتن اریکه خواب دونفره یا تک نفره و بقیه ملحقات چیدمان سخت تری دارند. توجه بفرمائید که بهتراست امکان پیمان اخذ اریکه خواب را هم در عرض و هم در طول اطاق خواب بررسی فرمائید و برای عبور کردن از بین ابزارها سرویس خواب حداقل یک گذرگاه عبور ۶۰ ساتنتیمتری را در نظر بگیرید مطابق بررسی شماتیک زیر یعنی اینکه برای یک اتاق با بست دو نفره کمینه ابعاد ۳۴۰×۳۵۰ سانتیمتر کافی است . مفتوح هم پروا داشته باشید که ابعاد مهم هستند و مساحت اتاق در درجه دوم پیمان دارد .

پنجم”سرویـسهای بهداشتی” هم همـانطور که باید ابعاد مناسب و راحتی داشته باشند باید زیبا و قابل استفـاده نیز باشـند و بهترین و سـاده ترین تست در باره مناسب بودن ابعاد آن اینست که وقتی درب را باز میکنیم به هیچیک از سرویسهای بهداشتی تصادف نکند و وقتیکه در تو گرمابه و یا آبخانه هستیم بدون هیچ مشکلی درب را باز نماییم و بیرون شویم.


گام سوم: نسبت مشاعات ساختمان به مساحت همه آپارتمانها


به طور کلی هرچه نسبت مساحت مشاعات ساختمان به مساحت سودمند کل آپارتمانها اغلب باشد بی گمان در آن ساختمان امکانات بیشتری پیشبینی شده است و آسایش اکثریت را برای ساکنین به ارمغان خواهد داشت. فضاهایی مثل لابی ورودی و استخر و سونا و سالن ورزشی و سالن اجتماعات و سالن انتظار و پارکینگ اضافی و انباری که با خرج سازنده ساخته میشوند مستقیما در بها پایانی آپارتمان تاثیر بسزائی دارند.

در یک ساختمان خوب نسبت مساحت مشاعات حدودا برابر ۴۰% مساحت همه مساحت مفید آپارتمانها است اما هر چه این نسبت بیشتر باشد پرتو مرغوبیت ساختمان و آسایش بیشتر برای ساکنین است و طبیعتا خریداران باید مبلغ اکثریت برای هر مترمربع مساحت آپارتمان خود پرداخت نمایند.

مثلا ساختمانی را در نظر بگیرید با ۱۵ یکتا مسکونی و ۲۰۰۰ مترمربع مساحت بنای مفید و ۸۰۰ مترمربع مساحت مشاعات از قبیل لابی و پارکینگ ، این ساختمان از لحاظ نسبت مسکونی مفید و مشاعات میتواند ساختمان احسان باشد ولیکن با مشاعات کمتر از ۸۰۰ متر مربع یا همان ۴۰% سایر در این گروه جای ندارد و بدیهی است ساختمانی با ۱۵ یکتا مسکونی و ۲۰۰۰ مترمربع مساحت بنای سودمند و ۱۶۰۰ مترمربع مساحت مشاعات (نسبت مشاعات به مفید ۸۰%) مرغوبتر و طبیعتا گرانتر است و بعلاوه اینکه هرچه شما بهره اکثریت از مشاعات داشته باشید ، سهم اکثریت ازکل زمین ملک باره نظر را هم دارید .


گام چهارم: کیفیت ساختمان


کیفیت ساختمان را به هشت تقسیم بخش میکنیم:


  • کارهای زیر بنایی مشابه فونداسیون و اسکلت ساختمان
  • نازک کاری ساختمان
  • تاسیسات مکانیکی ذیل بنایی ساختمان مشابه لوله کشی و سیم کشی الکتریکی
  • سیستم های گرمایشی و برودتی ساختمان
  • سیستم های الکتریکی هوشمند
  • درب و پنجره
  • دکوراسیون داخلی
  • تجهیزات ساختمان
  • کارهای ذیل بنایی مشابه فونداسیون و اسکلت ساختمان

فونداسیون و اسکلت ساختمان از مواردی هستند که بعد از نازک کاری پوشیده میشوند و خریداران در این باره میتوانند از متخصصین ساختمان نظر بخواهند ولیکن گزارش ها نتایج آزمایشگاهی تست بتن برای ساختمانهای اسکلت بتنی و آزمایش جوشکاری برای ساختمانهای اسکلت فلزی از اهمیت بسزایی برخوردار است .


۱-نازک کاری ساختمان و دکوراسیون ساختمان

نازک کاری در کلام حرفه ای همان دیوارچینی و کارهای پس متعلق به مثل کاشیکاری و گچکاری و سنگکاری است . دیوارچینی از دید خریدار بی اهمیت جلوه میکند و بیشتر به مواردی همچون کاشیکاری، مدل و رنگ آن و سنگکاری و گونه و رنگ آن میپردازند ولیکن توجه داشته باشید که اهمیت حصار چینی اغلب از سایر موارد یادشده است. حتما تا بحال در آپارتمانی زندگی کرده اید که بوی ناخوشایند گرمابه و دستشویی را حتی با دربهای بسته از چند متری پرماسیدن میکرده اید و صدای گفتگوی بچه ها و آپارتمان مجاور حتی با دربهای بسته در سالن نشیمن هم قابل شنوائی است دلیل این امر نبستن بالای درب در قسمت بالای سقف دروغین است که غیر قابل روئیت است و دوم اینکه از بلوکهای توان مرغوب که عایق صدا نیستند استفاده شده است و یا اینکه حصار از ضخامت کافی برخوردار نیست. بعد بطور چکیده این نکات کلیدی را بخاطر بسپارید ۱- به کارگیری بلوکهای عایق گرما و صدا ( بلوکهای سبک اصطلاحا سیپورکس و مثل آن) ۲- ضخامت ۲۰ سانتیمتر برای دیوارهای بیگانه و دیوار همسایه مجاور و ۱۰ سانتیمتر برای بی گمان فاصل اتاقها ۳- استفاده از عایق رطوبتی مرغوب در سرویسهای بهداشتی ۴- استفاده از عایق صوتی در کف آپارتمان به ویژه سالن پذیرائی ۵- بسته بودن کامل دیوارچینی در رأس سقف کاذب ۶- عایق کاری کامل بام با عایق رطوبتی و حرارتی و در صورتیکه تردد روی بام متصور است عایق صوتی هم در عقیده گرفته شود.


۲- تاسیسات مکانیکی و الکتریکی زیر بنایی ساختمان مشابه لوله کشی و سیم کشی برق

کیفیت لوله های آبرسانی برای آب مصرفی سرد و گرم و سیستم های برودتی و حرارتی خیلی متفاوتند و بر پای بست، نسبت کیفیت و بها به لوله های فلزی گالوانیزه که رایج ترین و ارزانترین است الی لوله های پلی اتیلن و پلی پروپیلن و لوله های پنج لایه و لوله های مسی که گرانترین و بهترین است طبقه بندی میشوند و از لحاظ لوله های فاضلاب توجه داشته باشید لوله های چدنی کیفیت نکوداشتن دارند اما لوله های پلیکا از گونه چسبی یا پوش فیت در موعد عبور فاضلاب سروصدای زیادی دارند و این دشوار در لوله های PVC از گونه چند لایه برطرف گردیده است اما تولید داخلی ندارد.

برای سیم کشی تاسیسات الکتریکی باید از سیمهای استاندارد بهره‌گیری شود و سیم کشی برق اضطراری یک امتیاز بزرگ محسوب میگردد.ضمنا میتوانید تابلوی فیوزها را با دقت نگاه کنید هر چه تعداد فیوزها اغلب باشد نشاندهنده اینست که سیستم برق کشی در قسمتهای مختلف آپارتمان اغلب تفکیک گردیده است و از کیفیت بهتری برخوردار است.


۳-سیستم های حرارتی و برودتی ساختمان

در ساختمانهایی که تعداد واحدهای آپارتمانی مختصر است یا اینکه متراژکل بنا کم باشد(حدود ده یکتا یا کمتر از ۱۰۰۰ مترمربع) مقرون بصرفه تر است که از سیستمهای خنک کننده مجزا و برای گرمایش از پکیج دیواری یا زمینی مجزا و رادیاتور کاربرد شود و در ساختمانهای بزرگتر و با تعداد اغلب بخردانه تر است از سیستمهای سرمایشی مرکزی (چیلر) و برای گرمایش از دیگ چدنی یا فولادی و فن کویل سقفی یا زمینی که آبگرم مصرفی کل ساختمان را نیز تامین مینماید بهره‌گیری گردد .


۴-سیستم های الکتریکی هوشمند

امروزه در ساختمانهایی که از کیفیت ساخت مطلوبتری برخوردارند از سیستم های برقی هوشمند کاربرد میگردد و این سیستم ها زیاد متنوع هستند و دو مثال زیاد رایج آنها بر این پایه اند IEBوX۱۰ که بعدها  نزدیک  نوشتار جداگانه تشرحی جهت استفاده کارشناسان و علاقه مندان ارجمند ارائه خواهد شد. بطور کلی این فرمایش مایه صرفه جوئی در مصرف برق و آسودگی و آرامش بیشتر نیز میشود و حتی شما میتوانید از خارج از منزل روشنائی و ابزارها برقی آپارتمانتان را صریح و یا خاموش کنید.


۵-درب و پنجره

بهترین گونه دربها آنهایی هستند که بر اساس ابعاد درخواستی ساخته میشوند و در ساخت آنها و چهارچوب متعلقه کاملا از چوب بهره‌گیری شده است و بها آنها نیز بر پای بست، نوع چوب کاربرد شده زیاد متفاوت است مثلا چوب بلوط بسیار مقاوم و گران بها است و رگه های بسیار متفاوت از بزرگ لغایت کوچک با رنگهای صریح و تیره جلوه خیره کننده ای دارد و چوب راش رگه های ریز و نقطه های مشکی رنگ دارد و از لحاظ قیمتی در ردیف میانه قراردارد و چوب کاج که اصطلاحا چوب روسی نامیده میشود و بستگی به برش چوب حائز رگه های درشت یا طاقت معلوم میباشد و از لحاظ بها هم در رده سوم قراردارد و ضمنا موریانه این چوب را همنشین ندارد لذا برای کاربرد در مناطق پر مخاطره از لحاظ موریانه همانند شمال کشور زیاد مناسب است.

توجه فرمائید برای تشخیص نوع چوب به خبره مربوطه مراجعه فرمائید چون خیلی دیده شده است که چوبهای توان مرغوب را با نقاشی پلیستر مانند چوبهای دیگر تزئین کرده اند.

پنجره ها خیلی متنوع هستند و از لحاظ کیفیت نیز خیلی متفاوت و روشنگری کامل آن نوشتار مجزائی را نیازمند است که بعدها  نزدیک  ارائه خواهد گردید تنها این جستار را در عقیده داشته باشید که بهترین آنها از لحاظ کیفیت ، پروفیل آلومینیوم ترمال بریک با شیشه دوجدارهکه کمینه یکی از جدارهای آن شیشه شش میلیمتری باشد و در گام دوم پنجره های UPVC با شیشه دوجداره قراردارند ولیکن پروا داشته باشید که از لحاظ کیفیت گونه های متفاوتی وجود دارد و امکان تغییر رنگ آنها با توجه به تابش آفتاب گمان کردن دارد ولی به هر حال درزبندی آنها در درجه آغاز اهمیت قراردارد و برای آزمایش آن میتوان یک اسکناس را از طول ته نشست پنجره قراردهید و پنجره را ببندید نگریستن میفرمائید که سخت میتوانید اسکناس را خارج بکشید و امکان پاره شدن اسکناس بسیار است.


۶-دکوراسیون داخلی

در باره دکوراسیون درونی آپارتمان و ابزارها مورد بهره‌گیری شده سخن بسیار است ولیکن در سررسید خرید آپارتمان به بیان این نکته اکتفاء مینمایم که در طراحی دکوراسیون داخلی که امری سلیقه ای است حتما اول از کل به استعمال و پس به شکل موضوع مورد نظر و همخوانی از لحاظ شکل و جنس و رنگ با سایر ابزارها منزل پروا بفرمائید. ضمنا به این سوژه هم گوشه نظری داشته باشید که همیشه تغییر همه یا بخشی از کارهای تزئینی و دکوراتیو به سادگی و بدون تغییرات وسیعتر امکان پذیر نیستند.


۷-تجهیزات ساختمان

منظور از تجهیزات آپارتمان آنهایی هستند که براحتی بشود آنها را عوض کرد و تغییر آنها براحتی مقدور باشد مثل فرش کف اععم از سنگ و سرامیک وپارکت و موکت و یا کابینت طباخ خانه با هود و سینک واجاق و یخچال و سرویسهای بهداشتی و دستگیره دربها و چراغهای روشنائی و … درست است که این اقلام در نما خیلی مهم هستند ولی از لحاظ مادی رقم زیاد کوچکی را (حدود۱۰%) در مجموع یک آپارتمان برپایی میدهند و حتی اگر قابل بردباری باشند چند سنه پس از به کارگیری آپارتمان شاید ترجیح بدهید آنها را عوض کنید لذا در انتخاب آپارتمان ساز و برگ بهره‌گیری شده را نباید ملاک انتخاب پیمان عدل هر چند که این دسته بسیار خوش منظر و ابله زننده است.