توی خوب کیفیاتی از قبیل نرمی ، طراوت و راحتی و ویژگی های زیاد دیگری دارد که شدنی است شما حتی به آن ها فکر هم نکرده باشید. ملحفه های شما برای پوست شما تماسی نرم و روتختی شما برای اطاق خوابتان دکوری قشنگ فراهم می کند. برای بیشتر ملت پتو یعنی جایی در بین دو لایه که فضایی آسان و گرم و نرم برای خوابیدن ایجاد می کند.


ویژگی های پتوی خواب


پتوی خوب برای یک خواب خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟


چه کسی هنگام انتخاب یک پتو خوب به چیزی بیش از رنگ و اندازه پروا می کند ؟ ما تصمیم گرفته ایم با پتو های قدیمی خود خداحافظی نماییم و یکی جدید و راحتش را بخریم. اما پیش درآمد باید به چند سوال پذیرش دهیم :


آیا دمای خواب برای شما مهم است ؟


کارشناسان خواب توصیه می کنند در محیطی نه خیلی گرم و نه خیلی سرد بخوابید. دمای پسندیده برای خوابیدن برای بیشتر کسان بین 17 لغایت 21 درجه سانتیگراد می باشد. اگر دمای اتاق خواب شما خیلی پائین بیاید خوابتان مختل خواهد شد. از این جهت استفاده از یک پتوی خوب که بتواند دمای بدن شما را حفظ کرده و در عین حال باعث گرم شدن بیش از حتماً شما نشود ، اهمیت زیادی دارد.


اندازه یک پتوی خوب چقدر است ؟


اگر شما قصد دارید برای تخت خواب خویش یک روتختی یا پتوی نو بخرید ، باید اندازه ای را انتخاب کنید که تشک شما را بطور کامل بپوشاند و کمی نیز از طرفین چین خورده و پائین بیافتد. ولی به خاطر بسپارید که اندازه های دقیق محصولات مختلف از برندی به برند دیگر و از فرآوری کننده ای به تولید کننده سایر می تواند متفاوت باشد.

اندازه یک روتختی یا پتوی خوب ، باید کمی ارشد از اندازه تشک باشد. پیش از خرید ، تشک خویش را اندازه بگیرید و با سنجش اندازه ها از اشتباه در خرید بازدارندگی نمائید.


بهترین پارچه برای یک پتو خوب کدام است ؟


انتخاب یک پارچه پسندیده برای پتو پیشه ساده ای نیست. پارچه خوب باید بر پایه کارکردهای مجردی باشد که اثناء انتخاب باید در عقیده بگیرید. پارچه یک پتوی خوب باید برای بیچارگی های منحصر به فرد شما پسندیده باشد ، مثلا ضد آلرژی باشد. بعضی افراد دوست دارند پتوشان کرکی باشد، این در حالی است که برخی سایر پتوی نرم و صاف را ترجیح می دهند.


در ادامه ۵ گونه پارچه گوناگون را بررسی کرده ایم :


پارچه نخی 


پتو های نخی در برابر شستشوهای انبوه تغییر ناپذیر هستند. امکان رشد عوامل آلرژی زا در بستر خواب تفریق می دهند. برای استفاده در طول تابستان به اندازه کافی سبک وزن و برای زمستان به قدر کافی سنگین هستند. ولی بهترین خاصیت یک پتوی خوب نخی نرم بودن و قابلیت تنفس آن است که راحتی بیشتری را فراهم می کند.


پشم 


پارچه پشمی می تواند وزین و یا سبک وزن باشد. عایق گرمایشی بسیار احسان است و در سررسید لرزیدن از برودت در زمستان یک پتوی خوب و حتی عالی است. نوع سبک آن می تواند برای تابستان نیز پسندیده باشد چرا که خاصیت جذب رطوبت آن جلوی عرق کردن بدن را می گیرد.

برخی از پارچه های پشمی ممکن است ایجاد خارش کنند ولی انواع جدید و نوین آن صاف هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. گونه سبک وزن این پتو ها می توانند گزینه های احسان برای کل فصول سال باشند.


کرک


یک پتوی کرک شبیه لحافی نازکی از جنس کرک است. ولی نازکتر و سخیف تر از لحاف است. پتوی کرکی معمولا لایه ای نازک از پر دارد که بین دو لایه پارچه (معمولا نخی) مشابه ساندویچ پوشیده شده است. پتوی کرک انواع مختلفی برای تابستان و زمستان دارد. توجه داشته باشید که کرک جنس خیلی گرمی دارد و نم را خیلی جذب نمی کند.


الیاف مصنوعی


انواع گوناگونی از الیاف مصنوعی در فرآوری پتو بهره‌گیری می شوند. در این وسط نخ آکریلیک و پلی استر از کل رایج تر هستند. الیاف مصنوعی خیلی گرم هستند اما الکتریسیته ساکن را جذب می کنند و دستور تنفس نمی دهند و رطوبت را نیز جذب نمی کنند. این الیاف معمولا بسیار بادوام هستند و دربایستن به اتو کردن ندارند.

قیمت پتوهایی که با الیاف مصنوعی تولید شده اند معمولا پائین تر است. با این حال یک پتوی خوب بهتر است از الیاف طبیعی ساخته شده باشد.


ولوکس


این پتو ها برای هتل ها پسندیده هستند. یک فوم نازک دارند که با پارچه نایلون مخملی پوشیده شده است. این پتو ها ضد آلرژی بوده و در شستشو های انبوه با دوام و خیلی گرم هستند. پتوی خوب برای افراد آلرژیک می تواند از این جنس باشد.