چقدر عالی می‌شد اگر می‌توانستیم وارد دنیای مجازی بازی‌های کامپیوتری‌مان بشویم و استرس و هیجان بازی‌ها را با تمام وجود درک کنیم یا می‌توانستیم سفری مجازی برویم و صداها، بوها و عکس ها را با همان کیفیت واقعی‌شان تجربه کنیم. اگر شما هم چنین افکاری در راز دارید این مقاله را تعقیب کنید الی ببینیم درستی مجازی چیست و چه کاربردهایی در زندگی امروز ما دارد؟


واقعیت مجازی چیست؟


واقعیت مجازی به معنای شبیه‌سازی محیط‌های گوناگون با به کارگیری فناوری کامپیوتری است. در واقعیت مجازی، کاربر به جای تعامل با واسط‌های کاربری سنتی، به‌صورت مجازی داخل محیط قرار می‌گیرد و به‌جای تماشای صفحه‌ی کامپیوتر، وارد دنیایی سه‌بعدی می‌شود. کامپیوتر، با شبیه‌سازی حواس انسان که دربرگیرنده بینایی، شنوایی، لامسه و حتی بویایی است، همچون دروازه‌ای برای ورود به این دنیای مصنوعی عمل می‌کند. دسترسی به درونمایه و هزینه‌ی پردازش اطلاعات تنها محدودیت‌های موجود در حقیقت مجازی هستند که تا حدودی گیر تجربه‌های تقریبا  به راستی می‌شوند.


تفاوت درستی مجازی با حقیقت افزوده چیست؟


واقعیت مجازی و راستی افزوده، دو روی یک سکه هستند. در راستی افزوده یک شیء مجازی و مصنوعی در دنیای راستین شبیه‌سازی می‌شود، اما راستی مجازی خود دنیای راستین را شبیه‌سازی می‌کند.

در راستی افزوده، رایانه به‌کمک حسگرها و الگوریتم‌هایی خاص، موقعیت و جهت‌گیری دوربین را تعیین می‌کند. این فناوری پس از رندر کردن عکس ها سه‌بعدی دوربین، عکس ها تولید‌شده‌ی رایانه‌ای را به تصویری که کاربر از دنیای راستین دارد اضافه می‌کند.

در درستی مجازی، از حسگرها و الگوریتم‌های مشابه بهره‌گیری می‌شود، اما در این تکنولوژی به‌جای استقرار دوربین واقعی در محیط فیزیکی، موقعیت چشم کاربر در محیط مجازی، مستقر می‌شود. با چرخش سر کاربر، تصویر بی درنگ براساس این تغییر موقعیت، تغییر می‌کند و سازگار می‌شود. این فناوری به جای ترکیب اشیای مجازی با دنیای واقعی، جهانی شبیه‌سازی‌شده برای کاربر برپایی و امکان تعامل با محیط را برای کاربر فراهم می‌کند.


تکنولوژی واقعیت مجازی


نمایشگر سربند (HMD)، یکتا از ابزارهای رایج در واقعیت مجازی است. انسان موجودی بصری است و بارزترین تفاوت بین سیستم‌های حقیقت مجازی و واسط‌های کاربری سنتی، تکنولوژی صفحه‌ی نمایش است. به‌عنوان مثال محیط مجازی اتوماتیک CAVE، به‌صورت خودکار محتوای مجازی را روی صفحه‌های نمایشگر با ابعاد خانگی، نمایش می‌دهد. این بخش از نمایشگرها در محیط‌های آموزشی و آزمایشگاه‌ها پرطرفدار هستند و از طرف دیگر ساز و برگ پوشیدنی در دنیای صنعت و سرگرمی کاربرد اکثریت دارند.

با پیدایش تکنولوژی‌های جدید و متنوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آینده‌ی واقعیت مجازی در حال پیشرفت و درعین‌حال مبهم است. تکنولوژی‌های Google Cardboard ،Samsung GearVR و Epson Movario از پیشگامانِ حقیقت مجازی هستند، اما ممکن است که رقبایی ازقبیل Meta ،Avegant Glyph و Daqri and Magic Leap دیر یا زود با سطح بالایی از کاربردی بودن و ملموس بودن، دگرگونی ها مهمی را برای واقعیت مجازی به ارمغان آورند. کوشش برای فرآوری تجهیزاتی که فضای کمی اشغال ‌کنند و به‌راحتی در پیرامون پیشه و خانه قابل‌استفاده باشند، منجر به پیدایش نمایشگرهای سربند شده است.


واقعیت مجازی و اهمیت صدا


شنوایی در مقایسه با بینایی تأثیر بیشتری روی فهم ما از مکان و محیط‌ دارد و پیامد انسان نسبت به صدا سریع‌تر از واکنش او نسبت به تصویر است. صداهای محیطی و مختصات فضایی دقیق، در ایجاد تجربه‌های  نزدیک  به درستی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقعیت مجازی، اطلاعات صوتی و تصویری به‌آسانی منتقل می‌شوند، ولی پژوهش ها و تلاش‌های زیادی برای انتقال دیگر اطلاعات مانند بو یا لمس اشیا در حال اتمام است.

برای شنیدن صداهایی که در دنیای واقعیت مجازی تولید می‌شوند، با به کارگیری هدفون به اینفوگرافیک صوتی زیر که توسط Verge فرآوری شده است گوش کنید.

استفاده از تجهیزات ورودی قابل‌لمس مانند تردمیل‌های همه‌جهته در مقایسه با نشستن روی مبل یا صندلی ساده، احساس راه رفتن راستین را به کاربر القا می‌کند. با کمک فناوری لمسی یا هپتیک، دسته‌های بازی سنتی جای خود را به تکنولوژی نوظهور فراصوتی خواهند داد.


کاربردهای حقیقت مجازی در دنیای امروز


بی‌شک صنعت بازی‌های ویدئویی گرد از بزرگ‌ترین طرفداران فناوری درستی مجازی است. بازی‌های همانند Skyrim و Grand Theft Auto از سربندهای Oculus Rift پشتیبانی می‌کنند، درحالی که این قابلیت بعدا روی این بازی‌ها سرهم‌بندی شده است، اما بازی‌های جدیدتر مثل Elite: Dangerous با توانایی حمایت از هدست ساخته شده‌اند. نظر به اینکه مشتریان ترجیح می‌دهند الی از بین کالاهای موجود، کالایی را انتخاب کنند که قابلیت‌های به‌روزتر و اکثریت داشته باشد، اکثر بازی‌های معتبر و شناخته‌شده، باید واسط‌های کاربری خود را با واقعیت مجازی سازگار کنند. با توجه به‌ اینکه سخت‌افزارهای مورد دربایستن برای راستی مجازی به وفور در دسترس هستند، صنایع باید هرچه تندتر با این تکنولوژی سازگار شوند.


واقعیت مجازی و بصری‌سازی داده‌ها


از واقعیت مجازی در بصری‌سازی داده‌های علمی و مهندسی کاربرد می‌شود. علاوه‌بر این پیشرفت‌های بازپسین در فناوری صفحات نمایش، مایه تمایل فراوان به بصری‌سازی مولکولی، معماری و مدل‌های هوایی شده ‌است.


واقعیت مجازی در صنایع هوایی، پزشکی و نظامی


در صنایع هوایی، پزشکی و نظامی، تعلیم از راه واقعیت مجازی، تعویض پرطرفدار برای تجربه‌ی راستین ساز و برگ گران‌قیمت، موقعیت‌های خطرناک یا تکنولوژی‌های دلنازک است. خلبانان می‌توانند با نشستن در کابین خلبان و به کارگیری واقعیت مجازی در برنامه‌های آموزشی جامع و تعلیم رویت به‌صورت زنده، پروازی مجازی را تجربه کنند. پزشکان جراح می‌توانند با به کارگیری ابزارها و بیماران مجازی تعلیم ببینند و مهارت‌های کسب‌شده در این آموزش‌ها را به اتاق عمل منتقل کنند، بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تعلیم به‌کمک حقیقت مجازی، سرعت عمل پزشک را افزایش و درصد اشتباهات جراحی را کاهش می‌دهد.

پلیس‌ها و سربازان هم می‌توانند با به کارگیری درستی مجازی اصول حمله و دفاع را به‌صورت مجازی و بدون ریسک و خسارت جانی تعلیم ببینند.


واقعیت مجازی و بهبود بیماری‌های روانی


در بحث پزشکی و شفا اختلالات روانی ازجمله نارسایی استرس بعد از سانحه، می‌توان از حقیقت مجازی در درمان بیماران، بهره‌گیری کرد. می‌توان این فناوری را برای غلبه‌ بر خوف ها در جریان رفتار درمانی یا مقابله مریض با چالش‌ها در محیطی تحت کنترل، به پیشه گرفت. می‌توان با استفاده از درستی مجازی در قالب بازی‌، نرم‌افزارهای صنعتی یا بازاریابی، در شفا بیماری‌ها، درک رویدادها حیات راستین و سازش با زندگی، به انسان‌ها کمک کرد.